خارش پوست بعد از حمام کردن

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، آیا بعد از حمام کردن دچار خارش پوست می شوید؟ خارش پوست بعد از حمام کردن می تواند در همه جای بدن یا ناحیه ای خاص اتفاق بیافتد. نکات خاصی وجود دارند که با رعایت آن ها مطئناً می توان مشکل خارش پوست بعد از حمام

خارش پوست بعد از حمام کردن

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

آیا بعد از حمام کردن دچار خارش پوست می شوید؟ خارش پوست بعد از حمام کردن می تواند در همه جای بدن یا ناحیه ای خاص اتفاق بیافتد. نکات خاصی وجود دارند که با رعایت آن ها مطئناً می توان مشکل خارش پوست بعد از حمام کردن را حل کرد.

خارش دائم پوست بعد از حمام کردن ممکن است باعث به جا ماندن اسکار گردد و به پوست آسیب بزند. همانطور که گفته شد خارش پوست ممکن است در همه جای بدن اتفاق بیافتد یا محدود به ناحیه ای خاص باشد. در این مقاله نکات مفیدی ارائه شده اند که مطئمناً می توانند به حل مشکل شما یاری نمایند.

علل احتمالی

عوض کردن صابون و شامپو

عوض کردن صابون و شامپو برای پوست های حساس خوب نیست. این کار ممکن است باعث تحریک پذیری بیشتر پوست گردد. در واقع، شما نباید فریب تبلیغات را بخورید و از انواع تازه صابون ها و شامپوها بهره ببرید. اگر از مسائل پوستی رنج می برید، باید از صابون و شامپوی سنتی ، ملایم و فاقد مواد شیمیایی بهره ببرید.

محرک ها

ترکیبات صابون ، شامپو ، خمیر اصلاح و نرم نماینده ای که استفاده می کنید را آنالیز کنید. سدیم لوریل سولفات ماده شیمیایی است که از آن در بیشتر این محصولات استفاده می گردد و ممکن است باعث خارش پوست گردد. سدیم لوریل سولفات از نارگیل مشتق می گردد و ترکیبی برای فراوری کف است. مواد شیمیایی مورد استفاده در این محصولات ممکن است پوست را در برابر خارش آسیب پذیر نمایند.

آب داغ

حمام کردن با آب داغ معمولاً باعث خشک شدن بیش از حد پوست می گردد. این یکی از علل اصلی خارش پوست بعد از حمام کردن است.

آب سخت

آب سخت ممکن است باعث به جا ماندن لایه ای ریز از صابون بر روی پوست گردد که این به نوبه خود ممکن است باعث تحریک احساس خارش گردد. آب سخت محتوی کلسیم است که باعث خشکی و خارش پوست می گردد.

رژیم غذایی نامتعادل

رژیم غذایی فاقد مواد مغذی ضروری نمی تواند به حفظ رطوبت پوست یاری کند. خشکی پوست ناشی از رژیم غذایی نامناسب اغلب باعث خارش پوست می گردد.

گرمای بیش از حد

حمام کردن بلافاصله بعد از قرار گرفتن در معرض اشعه های خورشید خشکی پوست را تشدید می نماید. این ممکن است منجر به خارش همه قسمت های بدن گردد.

آلرژی

پوست شما ممکن است نسبت به محصولات خاصی آلرژی داشته باشد. هنگامی که پوست شما در تماس با آلرژن ها قرار می گیرد، باعث احساس خارش می گردد. خارش ممکن است برای چند دقیقه تا چند ساعت ادامه داشته باشد. مواد شیمیایی به کار رفته در بافت حوله یا رخت خواب هم ممکن است باعث تشدید آلرژی و در نتیجه خارش پوست گردد.

پیشگیری

آب ولرم

به جای استفاده از آب گرم از آب ولرم برای حمام کردن بهره ببرید. در صورت امکان با آب سرد دوش بگیرید. آب بیش از حد داغ چربی های طبیعی پوست را از بین می برد. بدن خود را بیش از حد نشویید و از صابون زیاد استفاده نکنید. این کار به جلوگیری از خشکی پوست یاری خواهد نمود.

مرطوب کردن پوست

خارش پوست بعد از حمام کردن اصولاً به خاطر خشکی پوست اتفاق می افتد. شما می توانید قبل و بعد از حمام کردن یا قبل از خوابیدن از روغن های اساسی مانند روغن اسطو خودوس و رزماری یا لوسیون های مرطوب نماینده بهره ببرید به طوری که پوست شما همواره نرم و منعطف باقی بماند.

مراقبت طبیعی از پوست

همواره سعی کنید از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سرما ، گرما و رطوبت بیش از حد خودداری کنید. رطوبت یا خشکی بیش از حد بافت پوست را تحت تأثیر قرار می دهد. سعی کنید با پوشیدن لباس مناسب رطوبت پوست را حفظ کنید. بعد از شستن پوست با حوله آن را نسایید و به آرامی پوست خود را پاک کنید.

اجتناب از سدیم لوریل سولفات

از استفاده از شامپوها و خمیر های اصلاح حاوی سدیم لوریل سولفات خودداری کنید. این خطر خارش بعد از حمام کردن را کاهش خواهد داد.

اگر خارش پوست دارید، پوست خود را نخارید یا نسایید. ناخن های خود را کوتاه نگه دارید. شما می توانید از یخ برای کاهش خارش بهره ببرید. شما بعلاوه می توانید از روش های خانگی مانند عسل و خیار برای جلوگیری از خارش پوست بهره ببرید.

داروهای گیاهی زیادی برای درمان خارش پوست وجود دارد. مقداری برگ چریش به آب ولرم اضافه کنید و از آن برای حمام کردن بهره ببرید.

تحت نظر پزشک از آنتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین ها بهره ببرید. استفاده از آن ها به خلاص شدن از دست علائمی مانند افزایش خارش پوست یاری می نماید.

رژیم غذایی سالم و مایعات زیاد

از رژیم غذایی سالم بهره ببرید تا پوست مواد مغذی لازم را دریافت کند. آب و آب میوه و سبزیجات زیاد بنوشید تا انعطاف پذیری پوست را حفظ کنید. از مصرف نوشیدنی های گازدار خودداری کنید زیرا، آن ها تأثیر منفی بر روی پوست دارند.

شما قبل از دنبال کردن هر کدام از روش های بالا باید با پزشک مشورت کنید. استفاده از این روش ها به بهبود شرایط پوست شما یاری می نماید; تنها باید اندکی صبر کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1125

به "خارش پوست بعد از حمام کردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خارش پوست بعد از حمام کردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید