مرزه و خواص حیرت آور آن

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، مرزه از اعضای خانواده نعناع است که ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشد، استفاده از گیاه مرزه مزایای سلامتی بسیاری هم برای بدن به همراه دارد.

مرزه و خواص حیرت آور آن

مرزه چیست؟

گیاه خوشبو و خوش طعم مرزه یکی از گیاهان محبوبی است که به طور گسترده در غذاهای اروپایی و آمریکای شرقی به کار گرفته می شود. از لحاظ گیاه شناسی، این گیاه سالانه، متعلق به خانواده نعناع بوده و از لحاظ علمی نیز به عنوان Satureja hortensis شناخته شده است.

مرزه که از گیاهان خانواده نعناع به شمار می رود، در فاصله ماه های تیر تا شهریور در ایران به گل می نشیند.

این گیاه به شرایط آب و هوایی مختلف بسیار مقاوم است و برای رشد خود به نور خورشید نیازمند می باشد. ارتفاع این گیاه به طور تقریبی به 40 تا 60 سانتی متر می رسد. این گیاه دارای برگ های نرم و سبز تیره ای است که گل های بنفش کوچک می دهد. مرزه زمستانی نیز دارای مشخصه رشد یکسانی با مرزه تابستانی است با اینحال این گیاه دارای ساقه های چوبی سختی است.

معمولا گونه های وحشی مختلفی در خصوص مرزه وجود دارد. گیاهی به نام Satureja douglasii یکی از این گونه ها است که در نواحی آلاسکا و کالیفرنیا به عنوان دمنوش گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه Satureja thymbra نیز یکی دیگر از گونه های وحشی است که در کشورهای خاور میانه و مدیترانه یافت می شود و از آن برای ساخت روغن گیاهی استفاده می شود.1

ترکیبات مرزه

مرزه تابستانی (برگ خشک) حاوی حدود یک درصد اسانس می باشد که شامل اجسامی از جمله کارواکرول ، تیمول ، بتاپی نن ، پاراسیمن ، لیمونن و کامفن است . ترکیبات دیگر آن شامل ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است . ترکیبات مرزه بسته به شرایط آب و هوای ناحیه رویش ممکن است متفاوت باشد.3

خواص درمانی مرزه در طب سنتی

درباره خواص مرزه چه می دانید؟ این گیاه به زیبایی و سلامت پوست و مو و درمان التهاب یاری می نماید البته تمام خواص گیاه مرزه فقط این موارد نیست، با ما همچنان همراه باشید.
مرزه و زیبایی پوست
مرزه یک گیاه قابض است که به زیبایی پوست یاری می نماید. استفاده از جوشانده این گیاه باعث سفت شدن منافذ پوست می شود و مسائل ناشی از آکنه و التهاب پوستی را رفع می نماید. برای میکروب زدایی و تنظیم pH پوست از این گیاه بهره ببرید.
گیاه ضد عفونی نماینده
مرزه با فنل های اساسی مثل تیمول و کارواکرول که دارد، به عنوان یک گیاه ضد قارچ و ضد عفونت عمل نموده و رشد باکتری ها را مهار می نماید. تیمول ضد عفونی نماینده و ضد قارچ است، در حالی که کارواکرول ضد باکتری است و به متوقف کردن رشد بسیاری از انواع باکتری ها از جمله اشرشیا کلای یاری می نماید.
خواص عرق مرزه هضم آسان غذا
گیاه مرزه با فیبر طبیعی که دارد به هضم غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش یاری می نماید. مرزه ضد اسپاسم است که اسپاسم های مرتبط با تحریک دستگاه گوارش را کاهش می دهد. این گیاه باعث درمان نفخ و سوء هاضمه می شود.
خواص مرزه برای لاغری
استفاده از گیاه و عرق مرزه شما را لاغر می نماید. مرزه گیاهی سرشار از مواد معدنی، پروتئین و ویتامین های غنی و کم کالری است که برای رژیم لاغری و کاهش وزن گزینه گیاهی مناسبی است. شما می توانید از مرزه در رژیم گیاهخواری بهره ببرید.
خواص دمنوش مرزه در جلوگیری از سرطان
دمنوش مرزه را حتما امتحان کنید. گیاه مرزه مانند چای سبز آنتی اکسیدان های طبیعی زیادی دارد که می تواند مانع از رشد سلول های سرطانی و رادیکال های آزاد در بدن شود. یک فنجان دمنوش مرزه می تواند استرس، مسائل قلبی، عفونت و انواع مختلف سرطان را کنترل و درمان کند.

بعلاوه این گیاه بسیاری از عملکرد های قسمت های مختلف بدن از جمله فشار خون، سلامت استخوان ها و عملکرد غده تیروئید را بهبود می بخشد.

خواص گیاه و عرق مرزه برای خانم ها (خواص مرزه در بارداری)
خانم های عزیز در دوران قاعدگی و بعلاوه بارداری بهتر است که مصرف سبزی خوردن به خصوص مرزه و ترخون را فراموش ننمایند. گیاه مرزه باعث تنظیم چرخه قاعدگی می شود و سندرم قاعدگی زودرس را درمان می نماید. منیزیم موجود در این گیاه باعث التیام زخم های رحم و از بین رفتن نوسانات خلقی و تعادل هورمون های زنانه می شود. بعلاوه ماده تیمول موجود در این گیاه با خاصیت ضد قارچی اش انواع عفونت های قارچی رحم، پا و حتی ناخن ها را از بین می برد.
درمان درد مفاصل با دمنوش مرزه
گیاه مرزه خاصیت ضد التهابی و ضد روماتیسم دارد. این گیاه با ویتامین b فراوانش می تواند به کاهش درد مفاصل و آرتروز یاری کند. بعلاوه اگر مشکل نقرس یا سردرد های میگرنی دارید، دمنوش مرزه را امتحان کنید.
مرزه برای نابودی انگل های روده
نوشیدن چای یا دمنوش مرزه انگل های روده را از بین می برد. اگر این انگل ها کنترل و درمان نشوند، روی دستگاه گوارش تأثیر مستقیم می گذارند و جذب مواد مغذی را با مشکل روبرو می نمایند.
درمان اسهال با گیاه مرزه
گیاه مرزه علاوه بر جلوگیری از عفونت های قارچی و از بین بردن انگل های روده و معده می تواند اسهال شدید را هم درمان کند. برای این منظور، می توانید از چای مرزه به همراه آب زیاد بهره ببرید تا به این ترتیب، آب از دست رفته بدن تان دوباره تأمین شود.
درمان گلو درد و سرماخوردگی با چای و دمنوش مرزه
چای، دمنوش و عرق مرزه با خواص ضد باکتری و ضد التهابی اش می تواند سرفه، سرماخوردگی و گلودرد را درمان کند. برای تسکین گلودرد و سردرد های ناشی از احتقان بینی می توانید ترکیب مرزه، آویشن و عسل را امتحان کنید.
مبارزه با سرطان کبد
همانطور که گفتیم، گیاه مرزه با آنتی اکسیدان هایش خاصیت ضد سرطانی دارد، اگر قصد سم زدایی از بدن را دارید، روغن مرزه را امتحان کنید. این روغن طبیعی و گیاهی سرشار از کارواکرول، تیمول، لینالول، کامپن، کاروفیلیلن، ترپینول و میرسن است که تمام این مواد سم زدا کبد شما را تمیز می نمایند.2

مضرات استفاه از مرزه

به خاطر وجود اجسام فنلی از جمله تیمول و کارواکرول در اسانس آن ، مصرف میزان زیاد آن توصیه نمی شود ؛ چرا که ممکن است باعث التهابات جداره روده و معده شود.3

چگونه مرزه را مصرف کنیم

ساده ترین راه برای احساس فواید مرزه نوشیدن آن به عنوان چای است. به سادگی گیاه تازه یا خشک شده مرزه را در آب جوش خرد کنید و روزانه از آن لذت ببرید. اگر چای را دوست ندارید می توانید با افزودن عصاره ای یا آب بیشتر آن را تقویت کنید. مرزه نیز یک گیاه بسیار خوش طعم است، بنابراین پخت و پز با آن به شما امکان می دهد در غذاهایی مانند کالباس و مرغ، از طعم و مزه آن لذت ببرید.

اضافه کردن آن به لوبیا می تواند به جلوگیری از نفخ شکم یاری کند و عطر و طعم خوبی به سالادها می بخشد. بهتر است گیاه را در انتهای پخت و پز اضافه کنید تا به وسیله گرم کردن هیچ گونه عطر و طعم و مزایای سلامتی خود را از دست ندهد.1

پینوشتها

1.www.namnak.com

2.www.delta.ir

3.www.drsaina.com

منبع: راسخون
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1153

به "مرزه و خواص حیرت آور آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرزه و خواص حیرت آور آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید