دوربین به جای آینه در خودروها، مزایا و معایب آن چیست و صنعت خودرو چه برنامه ای برای آن دارد؟

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، ایده استفاده از دوربین به جای آینه در خودروها، ایده جدیدی نیست. تا به امروز سازندگانی مثل هوندا یا نیسان از دوربین به شکل های مختلف در خودرو استفاده کرده اند ولیکن هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که آینه ها به کلی حذف شوند و دوربین و نمایشگر وظیفه آینه را بر عهده بگیرد.

دوربین به جای آینه در خودروها، مزایا و معایب آن چیست و صنعت خودرو چه برنامه ای برای آن دارد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از زومیت، دوربین ها مزایایی نسبت به آینه ها دارند که در ادامه مطلب به آن اشاره می کنیم ولی معایبی هم متوجه آن ها است.

با پیشرفت تکنولوژی و به ویژه دوربین ها و نمایشگر ها، تدریجاً در خودروها هم سعی در استفاده از دوربین و نمایشگر به جای آینه می شود. دپارتمان وسایل نقلیه هم برای توسعه استفاده از دوربین در خودروها حکمی مبنی بر استفاده از دوربین های سمت عقب در تمام ماشین هایی که از تاریخ ماه می سال 2018 به بعد ساخته می شوند صادر کرده است. کمتر از 4 سال با عمومیت پیدا کردن دوربین در اتومبیل ها فاصله داریم.

اخیراً تسلا هم برای استفاده از دوربین به جای آینه های کناری از رگولاتورها درخواست کرده و در عین حال سازندگان بزرگی مثل نیسان و لندرور برای استفاده از دوربین در بخش های مختلف ماشین ها و SUVهای خود تلاش می کنند و در پی راه هایی برای استفاده بهینه از دوربین جهت افزایش دید راننده و آگاهی وی هستند.

استفاده از روش قدیمی سه آینه برای دید کامل راننده نسبت به تکنولوژی دوربین ها به نظر قدیمی می رسد و در واقع دوربین مزایای مختلفی نسبت به آینه دارد ولی سازندگان برای تغییر روش خود مسائلی دارند و به زمان کافی نیاز دارند. در ادامه 6 مورد از مهم ترین مزایای دوربین نسبت به آینه را مورد بررسی قرار می دهیم.

مصرف سوخت کمتر

اگر تابحال هنگام رانندگی دست خود را از پنجره خودرو به بیرون نبرده اید، در فرصتی مناسب این کار را انجام دهید تا اثر باد و نیروی درگ را حس کنید. البته مراقب ترافیک ماشین ها باشید چرا که کار خطرناکی است. نیروی درگ، نیرویی است که سیالی مثل هوا به جسمی که در آن حرکت می کند وارد کرده و از حرکت آزادانه آن ممانعت به عمل می آورد.

آینه های کوچکی که در کنار ستون های A یا به عبارتی کنار دو ستون کنار پنجره جلوی خودرو قرار دارند، کوچک هستند اما به هر حال در افزایش نیروی مقاوم، عملکرد موتور و در نهایت افزایش مصرف سوخت موثرند. با استفاده از دوربین به جای آینه، مصرف سوخت کاهش پیدا می کند.

شاید آینه ها کوچک باشند اما 3 تا 6 درصد نیروی درگ به آینه خودرو مربوط است. البته این تخمین تسلا است و در ضمنً با کاهش 3 الی 6 درصدی درگ، مصرف سوخت هم در این حد کمتر نمی شود چرا که اصطکاک جاده و مجموعه سیستم محرکه خودرو هم در مصرف سوخت نقش دارد. در واقع می توان اینطور تخمین زد که سدانی مجهز به دوربین و بدون آینه، در بزرگراه ها که سرعت و نیروی درگ بیشتر است، با مصرف یک گالن سوخت، مسافتی در حدود 38 الی 40 مایل را طی می کند. مثال دیگر EV است که به جای 85 مایل، مسافت 100 مایل را طی می کند.

نکته جالب توجه در مورد خودروی معروف نیسان لیف، علت طراحی لامپ های قورباغه ای شکل سمت جلو است. طراحی این لامپ ها به گونه ای اجرا شده که جریان هوای اطراف آینه ها طوری شکل بگیرد که درگ کمک شده و بازدهی خودرو افزایش یابد.

خودروهای کم صداتر

بحث درگ که در مورد آینه های کناری مطرح شد، علاوه بر مصرف سوخت در تولید صدا هم مصداق دارد.

وقتی جریان هوا با برخورد به سطح آینه های کناری شکسته می شود، جریان مغشوشی که اصطلاحاً توربولنت نامیده شده، ایجاد می شود که خود موجب ایجاد صدا خواهد شد. سازندگان خودرو تلاش زیادی در جهت طراحی بهتر آینه های بقل کرده اند. سطح جلوی آن را کاهش داده اند و طراحی آن را به شکل ایرودینامیک انجام داده اند. حتی سطوح اضافی برای کاهش تلاطم جریان هوا اضافه کرده اند. اما استفاده از دوربین های بسیار کوچک، ساده ترین و موثرترین راه است.

افزایش دید

بیشتر افراد در تنظیم زاویه آینه های بقل مشکل دارند. توصیه حرفه ای ها این است که اگر دستگیره درب های خودرو در آینه دیده می شود، بدانید که زاویه آینه ها خوب نیست.

دوربین ها مشکل اساسی آینه را ندارند چرا که بر خلاف آینه از هر نقطه ای که به نمایشگر نگاه کنیم، تصویر یکسان است. بنابراین سازنده خودرو به تنظیم زاویه آن می پردازد. در مورد آینه بسته به اینکه سر راننده از چه نقطه ای به آینه نگاه می کند، دید وی متفاوت خواهد بود و لذا سازنده می بایست آینه را به شکلی طراحی کند که زاویه آن قابل تنظیم باشد.

مزیت دیگر دوربین ها امکان استفاده از لنز های واید یا زاویه باز است که نسبت به آینه های معمولی، زاویه دید بالاتری دارند. حتی می توان با استفاده از روش های نرم افزاری، خطوط راهنما را هم به تصویر دوربین افزود.

مثلاً Honda LaneWatch که فواصل را علامت گذاری می کند و به راحتی می توان متوجه شد که اشیاء در چه فاصله ای قرار دارند.

لازم به ذکر است که در آینه ها و لنز هایی که زاویه دید بالا دارند، فاصله واقعی اجسام دچار تغییر می شود و به نظر می رسد که در فاصله کمتری قرار دارند.

با روش های نرم افزاری می توان به صورت اتوماتیک در حالت حرکت به سمت عقب یا با فشار یک دکمه، ترکیب تصاویر دوربین ها را به صورت دید از بالا مشاهده کرد. در تصویر فوق نمونه ای از این روش که در آن به 4 دوربین نیاز است، نمایش داده شده.

نیسان یا اینفینیتی در Around View از چنین روشی استفاده می کنند که در هنگام پارک کردن خودرو نسبت به استفاده از تمام آینه ها، مفیدتر است.

نورها جلوی دید را نمی گیرند

بازتاب نور در آینه های خودرو همواره مزاحم دید راننده می شود. چه بسا برای شما هم اتفاق افتاده باشد که راننده دیگری با تنظیم نادرست نور چراغ های جلو، مانع دید کامل شما شده است یا مثلاً پشت چراغ قرمز توقف کرده اید و کامیون یا خودروی شاسی بلندی که پشت سر شما قرار داشته، با نور زیاد لامپ ها، دید شما را ضعیف کرده باشد.

در مورد دوربین این مسائل وجود ندارد چرا که نور نمایشگر از حد مشخصی بیشتر نمی شود و چشم شما را اذیت نمی کند.

نیسان به جای آینه وسط از Smart Mirror استفاده کرده که با فشار دادن یک دکمه، از یک نمایشگر برای دوربین سمت عقب به یک آینه معمولی تبدیل می شود.

با به کارگیری پردازش تصویر و پرتوگیری اتوماتیک می توان درخشش منابع نور را کاهش داد و همچنین در محیط کم نور، کیفیت تصویر و به عبارتی کیفیت دید راننده را بهینه کرد. اگر مسافرینی که روی صندلی عقب نشسته اند، بلند قد باشند، با دوربین نیسان باز هم می توان دید خوبی داشت، اگر بار زیاد و حجیم پشت ماشین های هاش بک قرار گرفته باشد هم این مورد بسیار مفید واقع می شود.

ماشین هایی با ظاهر زیباتر

بیشتر طرح های مفهومی ابتدایی در صنعت خودرو بدون آینه های بقل هستند، به عبارتی بیشتر طراحان آینه را رسم نمی کنند و یا آینه ای در طرح خود رسم می کنند که از نظر ابعادی برای دیدن محیط کافی نیست.

علت این است که آینه ها اساساً ظاهر خودرو را زشت می کنند. اگر مسائل امنیتی نبود، احتمالاً هیچ کدام از ماشین های امروزی مجهز به آینه های بغل نمی شد.

علاوه بر این اگر آینه در خودرو وجود نداشته باشد، امکان طراحی خلاقانه برای طراحان بیشتر می شود.

تصادم و آسیب دیدن آینه کاهش می یابد

اگر آینه های بزرگ از بدنه اصلی خودرو بیرون نزده باشند، احتمال تصادف و برخورد به دیوارها و خودروهای دیگر کاهش می یابد.

شاید بسکمک از تصادفات ساده به خاطر این باشد که راننده توجه خود را معطوف آینه ها کرده تا به جایی برخورد نکنند.

گاهی هنگام خروج از پارکینگ یا در کارواش آینه ها آسیب می بینند. اگه آینه وجود نداشته باشد، طبعاً آسیبی هم نمی بیند و احتمال تصادف های دیگر هم کاهش می یابد.

معایب دوربین نسبت به آینه

مهاجرت از آینه به دوربین از نظر سازندگان خودرو معایب و مسائلی هم دارد که باید بررسی و حل شود.

نقطه شروع این است که لنزها با گرد و خاک و کثیفی میانه خوبی ندارند. قطعاً ماژول لنز دوربین باید ضدآب باشد اما حتی اگر کاملاً ضد آب باشد هم به راحتی با جمع شدن یک قطره آب روی آن، کیفیت فیلم برداری و دید راننده دچار مشکل شدید می شود. آینه ها با استفاده از سطح بزرگ تری که دارند، مشکل را تا حدی حل می کنند.

چه بسا دید دوربین سمت پشت خودروها به خاطر گل و کثیفی جاده به کلی از بین رفته باشد. البته برخی سازندگان به این نکته توجه کرده اند و موقعیت دوربین را به گونه ای انتخاب کرده اند که از گل و لای جاده در امان باشد. آب هم به سرعت از سطح لنز پاک شود. به هر حال خودروهای آینده از این نظر باید طراحی خوبی داشته باشند.

استفاده از دوربین به جای آینه، خودرو را از نظر الکترونیکی پیچیده می کند. هزینه تعمیر تجهیزات الکترونیک هم کم نیست لذا سازندگان خودرو می بایست به پیچیدگی ها و هزینه ها هم توجه داشته باشند و پاسخ این سوال که در فکر رانندگان نقش بسته را به خوبی بدهند: اگر تجهیزات تازه آسیب ببیند و خراب شود چه کنیم چرا که تعویض و تعمیر آینه نسبتاً ساده است.

تا زمانی که مسأله هزینه و پیچیدگی های تولید و تعمیر حل نشود، دوربین هایی مثل LaneWatch کمپانی Honda تنها به نام مکمل آینه ها کاربرد دارند.

در نهایت به موقعیت نمایشگر ها می رسیم، در حال حاضر بیشتر خودروهای مجهز به دوربین، یک یا دو نمایشگر بین بخش میانی داشبورد و بخش گیج ها و فرمان دارند. اگر قرار باشد دوربین جای آینه را بگیرد، هر دوربین باید نمایشگر اختصاصی خود را داشته و راننده همواره به آن دسترسی داشته باشد. آینه وسط ممکن است برای این هدف به کار برود ولیکن نمایشگر دومی هم باید روی داشبورد قرار بگیرد تا تصویر همه دوربین ها در آن واحد قابل بررسی باشد.

تا عمومیت پیدا کردن دوربین به جای آینه، احتمالاً خودروسازان روش ها و موقعیت های مختلفی برای استفاده از دوربین و نمایشگر در نظر می گیرند که ممکن است برخی مناسب و مفید باشد و برخی نادرست. اما آنچه قطعی است، جایگزینی آینه با تکنولوژی دوربین و نمایشگر است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1062

به "دوربین به جای آینه در خودروها، مزایا و معایب آن چیست و صنعت خودرو چه برنامه ای برای آن دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوربین به جای آینه در خودروها، مزایا و معایب آن چیست و صنعت خودرو چه برنامه ای برای آن دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید