روزنه ای نو برای کاهش آسیب های اجتماعی مرکز

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، پیگیری و برطرف مسائل بانوان و بچه ها آسیب دیده اجتماعی و یا در معرض آسیب اجتماعی در اولویت کار قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران است.

روزنه ای نو برای کاهش آسیب های اجتماعی مرکز

خبرنگاران؛ سرویس خانواده-سحر جعفریان: ماجرای فعالیت قرارگاه اجتماعی تهران از مدت ها پیش با ارائه پیشنهاد علیرضا زاکانی، شهردار تهران به رئیس جمهور، جدی شد. شهردار تهران در حوزه معتادان متجاهر، بچه ها کار و متکدیان به رئیس جمهوری پیشنهادی را ارائه داد تا در پی آن، اختیارات شهرداری تهران در حوزه آسیب های اجتماعی افزایش یابد. با این افزایش قانونی مسئولیت هم مدیریت در این حوزه یکپارچه می شد و هم سایر دستگاه ها به عنوان متولیان ثانی با دور یک میز قرار گرفتن، می توانند کمک رسان شهرداری باشند.

یک فرماندهی متفاوت

بالاخره مرداد ماه امسال، هیات وزیران به استناد اصل 127 قانون اساسی به منظور تقویت هماهنگی میان دستگاه های اجرایی ذیل قوه مجریه و همکاری نهادهای مردمی و سایر نهادهای مرتبط با مدیریت آسیب های اجتماعی (حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی، معتادان به ویژه معتادان متجاهر، بچه ها کار و خیابان، متکدیان و خانواده های آنها) در شهر تهران علیرضا زاکانی را طی زمان تصدی شهرداری تهران به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور مدیریت آسیب های اجتماعی در مرکز منصوب کرد. همین انتصاب کافی بود تا گروه مدیریت شهری ایده راه اندازی قرارگاه اجتماعی را اجرایی کند. حالا کلانشهر تهران در ساماندهی امور مربوط به آسیب های اجتماعی یک مدیریت واحد پیدا نموده است و سایر نهادها و دستگاه های فعال در این عرصه با هماهنگی بیشتری فعالیت خواهند کرد. براساس این مصوبه دولت، اختیارات ریاست جمهور نه فقط در حوزه فنی و عمرانی آسیب های اجتماعی بلکه در همه بخش آن به شهردار تهران تفویض شده تا ضمن توجه به اصل 127 قانون اساسی، برگ نو و امیدبخشی در ارتباط با موضوع آسیب های اجتماعی مرکز گگردده گردد.

توجه ویژه به بانوان و بچه ها

البته قرارگاه اجتماعی تهران، پیشتر از انتصاب شهردار تهران به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در پیگیری و برطرف آسیب های اجتماعی، فعالیت خود را شروع نموده بود. اما در جریان این انتصاب و تفویض اختیارات، فعالیت های آن با جدیت بیشتر انجام پذیرفت. همچنان که در 2 سال اخیر نیز بیش از30 جلسه قرارگاه با ریاست شهردار تهران و تصویب 380 مصوبه برگزار شده بود. سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در گام نخست به شناسایی 32 نوع آسیب اجتماعی و 134 کلونی آسیب های اجتماعی در محله ها پرداخت و همزمان به ارتقای کمی و کیفی ظرفیت و خدمات مراکز مرتبط مانند یاورشهر، مددسراها، گرمخانه ها، محل اسکان کبر و صغر سن، مراکز نگهداری از بانوان معتاد یا درمانده و نیز مرکز زخم باز پرداخت. این در حالس ست که دستگاه ها و نهادهای مرتبط با آسیب های اجتماعی در گروه مدیریت شهری، بانوان را در اولویت و اهمیت قرار داده و از محوری بودن نقش بانوان هم در پیشگیری و هم در درمان آسیب های اجتماعی جامعه و خود، غافل نمانده است. همچنان که در همین مدت اندک که از فرماندهی شهردار مرکز در حوزه آسیب های اجتماعی می گذرد، بیش از 100 برنامه و طرح تخصصی شامل بازپروری، مهارت آموزی، تحصیلی، کارآفرینی و اعطای تسهیلات برای بیش از 200 بانو و کودک آسیب دیده و یا در معرض آسیب اجرا شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 شهریور 1402 بروزرسانی: 8 شهریور 1402 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1582

به "روزنه ای نو برای کاهش آسیب های اجتماعی مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنه ای نو برای کاهش آسیب های اجتماعی مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید