سازندگان اخبار جعلی روی زودباوری مخاطب حساب می نمایند

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، یک استاد ارتباطات معتقد است: سازندگان اخبار جعلی و شایعات بر روی زودباوری مخاطبان حساب ویژه ای باز می نمایند و معمولا مخاطبانی که سواد رسانه ای کمتری دارند زودباورتر نیز هستند.

سازندگان اخبار جعلی روی زودباوری مخاطب حساب می نمایند

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی، حسن بشیر - استاد ارتباطات - با اشاره به ضرورت توجه به موضوع ارتباطات سلامت در رسانه های کشور، اظهار کرد: کرونا را باید فارغ از نگاه های مرسوم به بحران ها و حوادث و به عنوان بحران فراسرزمین و جهانی دانست که ویژگی های خاص خود را نیز دارد.

او با اشاره به نقش مهم رسانه ها در این شرایط تاکید نمود: رسانه ها بر اساس وظایف ذاتی و حرفه ای خود، در کنار رعایت مسوولیت اجتماعی، باید نسبت به اطلاع رسانی به موقع، شفاف و مبتنی بر بیان واقعیت و کاهش اثرات بحران اقدام نمایند. البته نمی توان به نقش رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی در این زمینه نیز بی توجه بود. شبکه های اجتماعی و شهفرایند خبرنگاران نیز به عنوان پدیده های نو و قابل تامل، در شرایط بحرانی هم می توانند بازوان رسانه های اصلی بوده و هم در صورت اشتباه و غلبه احساسات می توانند موجب انتشار اخبار دارای اطلاعات گمراه نماینده نیز باشند و این بسان شمشیری دودم در شرایط فعلی است.

او گفت: به هر حال نمی توان انکار کرد که رسانه های جریان اصلی کشور، علی رغم خطراتی که در شرایط کرونایی در راستا اطلاع رسانی متحمل می شدند، همچون کوششگران عرصه سلامت فعالیت کردند و جریان فکری غالب در کشور جریانی بود که توسط رسانه های کشور دنبال و راهنمایی شده است. هر چند که تعطیلات نوروز و ... می توانست این فرایند را کمی تحت تاثیر قرار دهد، اما در عمل شاهد کوشش رسانه ها جهت اطلاع رسانی به هنگام، شفاف و آگاهی بخش در این زمینه بودیم.

بشیر در ادامه یادآور شد: در کنار تمام تهدیدات و خطرات جدی که کرونا برای جهان و ایران ایجاد کرد، زمینه تحقق دولت الکترونیک، آموزش های مجازی و ... نیز تقویت شد و این نکته ای است که یادآوری می نماید حکمرانی در روزگار فعلی دستخوش تغییرات جدی و قابل تاملی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به حجم شایعات و اخبار جعلی منتشرشده در دوران کرونایی گفت: متاسفانه رسانه های معاند در این زمینه از اصول حرفه ای و اخلاقی برای تحقق اهداف سیاسی خود عدول کردند و البته مخاطبانی که سواد رسانه ای کمتری داشتند نیز تحت تاثیر این دروغ پراکنی ها قرار گرفتند.

بشیر زودباوری را پاشنه آشیل مخاطبان در فضای مجازی دانست و گفت: سازندگان اخبار جعلی و شایعات بر روی زودباوری مخاطبان حساب ویژه ای باز می نمایند و معمولا مخاطبانی که سواد رسانه ای کمتری دارند زودباورتر نیز هستند و در معرض انبوه اخبار، هر محتوایی را قبول می نمایند.

بشیر در خاتمه با تاکید بر ارتباطات سلامت و اهمیت آن در شرایط فعلی توضیح داد: ارتباطات سلامت یک ارتباط تک بعدی نیست که فقط به بهداشت و پیشگیری و درمان منتهی می گردد؛ سلامت روانی، سلامت اجتماعی، سلامت مالی، سلامت فرهنگی، سلامت رسانه ای و حتی سلامت دینی و فهم این شیوه جدید از سلامت در جامعه ما که همراه با درگیری با یک امر عمومی به نام کروناویروس است، بسیار حائز اهمیت است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 225

به "سازندگان اخبار جعلی روی زودباوری مخاطب حساب می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازندگان اخبار جعلی روی زودباوری مخاطب حساب می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید