سل گاوی، بیماری مزمن قابل انتقال بین انسان و دام

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، سل گاوی بیماری مزمنی است که به وسیله یک باکتری ایجاد و معمولا از راه های هوایی مثل تنفس در هوای آلوده یا بلعیدن منتقل می شود.

سل گاوی، بیماری مزمن قابل انتقال بین انسان و دام

از پروفایل ما kalarena دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگار، سل گاوی یک نوع بیماری مزمن است که گاو های شیری و گاومیش ها به آن مبتلا می شوند و در مواردی سایر گونه های پستانداران را نیز درگیر می کند، معمولا سل گاوی در طیف گسترده ای از گونه های حیات وحش مثل علف خواران کوهی، آهو و گوشت خواران اتفاق می افتد.

تنها گزارش تأیید شده ابتلا به این بیماری در نشخوارکنندگان وحشی ایران، گوزن زرد ایرانی در پارک پردیسان بوده و جالب است بدانید که باکتری عامل بیماری سل گاوی می تواند انسان را نیز مبتلا کند. بیماری سل به عنوان یک بیماری عفونی مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام بوده و پیشگیری از آن اهمیت فراوان دارد و عامل آن یک نوع باکتری است.

تشخیص بالینی بیماری سل گاوی مشکل است و معمولا یک بیماری مزمن و ناتوان کننده در گاوهاست که گاهی به صورت حاد در می آید. در انسان ها بیماری سل گاوی می تواند غدد لنفاوی، استخوان ها، مفاصل، پوست و سیستم ریوی را درگیر کند.

این بیماری از طریق استنشاق ریزگرد های عفونت زا انتقال پیدا می کند و باکتری این بیماری از طریق زخم و خراش روی پوست و از راه چشم، دهان و بینی منتقل می شود.

همچنین ممکن است این بیماری از طریق خوردن گوشت آلوده خوب پخته نشده یا شیر غیر پاستوریزه و فرآورده های لبنی آلوده انتقال پیدا کند، بنابراین باید هنگام تماس با هرگونه بافت مشکوک مراقب باشید و از دستکش استفاده کنید و پس از تماس با جانور آلوده، لباس ها، چاقو و دست های خود را با آب گرم و صابون بشویید.

  • عامل بیماری آنفلوآنزای پرندگان چیست؟/ بیماری که برای انسان می تواند کشنده باشد
  • ذات الریه بیماری که بزها و گوسفندان را می کشد
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 547

به "سل گاوی، بیماری مزمن قابل انتقال بین انسان و دام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سل گاوی، بیماری مزمن قابل انتقال بین انسان و دام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید