ضعیف ترین بخش جامعه در مواجهه با کرونا، آموزش عالی است

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، عملکرد دانشگاه ها و فضای آموزش عالی در دوران کرونا را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: منوط بر رعایت پروتکل ها، کلاس ها باید به صورت حضوری برگزار گردد.

ضعیف ترین بخش جامعه در مواجهه با کرونا، آموزش عالی است

با ما همراه باشید و درباره jamalseyyedi بیشتر بدانید.

دکتر سید مهدی قمصری در گفت وگو با وبلاگ علیپور رحمتی، در مورد ارزیابی عملکرد دانشگاه ها در روبروه با کرونا گفت: ما در این دوران دچار تناقض بودیم. وزارت بهداشت گفت که ما در طولانی مدت با این مشکل روبرو هستیم، لذا همه تصمیمات باید در این جهت اتخاذ گردد. ولی تصمیماتی که در این مدت در زمینه آزمون های ورودی گرفته شد، نشان داد که آموزش عالی چندان باور ندارد که به صورت طولانی مدت با کرونا روبرو است و به این ترتیب تصمیمات به صورت مقطعی گرفته می شد. این امر نشان می دهد که برنامه ای که با سایر قسمت ها همخوانی داشته باشد، وجود نداشته است. در رابطه با برگزاری کلاس ها نیز همین دیدگاه وجود دارد.

قمصری اظهار کرد: به برگزاری کلاس های آنلاین برای بسیاری از رشته های علوم تجربی و فنی و مهندسی اعتقادی ندارم. چون بسیاری از کلاس ها به صورت عملی و کارگاهی است و نمی گردد این گونه کلاس ها به صورت مجازی برگزار شوند. بنابراین اگر پذیرفته ایم که ما در طولانی مدت با این مشکل روبرو هستیم و توصیه های وزارت بهداشت را قبول داریم، باید به شکل بلندمدت برای رشته های تجربی برنامه ریزی کنیم. در حالی که اکنون حتی رشته های تئوری نیز از کیفیت ضعیف برگزاری کلاس ها برخوردار هستند.

وی ادامه داد: البته من دغدغه ها را می دانم و سال ها دانشجو بوده ام و با مسائل دانشجویی و خوابگاه ها آشنا هستم، اما معتقدم قشر دانشجو با توجه به درک و شعور بالا و داشتن سن بالاتر نسبت به محصل ها، باید بتواند در روبروه با چالشی مانند کرونا، زندگی کردن را یاد بگیرد.

قمصری گفت: ما دانشجوها را از دانشگاه رانده ایم و طرد نموده ایم، این دانشجویی که در دانشگاه که نیست، پس در کجاست؟ در غار تنهایی خود که زندگی نمی نماید، در خانواده و محیط جامعه است. در حال حاضر می بینیم که دانشجویان در همه جا رفت وآمد می نمایند، بنابراین ظاهرا فقط دانشگاه محیطی خطرناک تلقی شده است.

وی اضافه نمود: بنابراین باید راه برای ورود دانشجو به دانشگاه وجود داشته باشد، منتها زحمت ما اساتید بیشتر می گردد. چراکه با توجه به تعداد کم دانشجویان حاضر، تعداد جلسات کلاس ها افزایش می یابد. پس می توان با رعایت استانداردها و اینکه دانشجویان با فاصله کنار هم بنشینند، ماسک بزنند و در خوابگاه ها و محوطه تجمع ننمایند، می توان کلاس ها را برگزار کرد.

به گفته وی، با توجه به احتمال طولانی مدت بودن شرایط کرونایی دانشجو باید زندگی در محیط کرونایی را تمرین کند. اگر دانشجو نتواند این شرایط را رعایت کند، یک محصل اصلا نمی تواند این شرایط را رعایت کند. لذا، کرونا را باید در دانشگاه ها تجربه کرد.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر رعایت پروتکل ها گفت: اگر پروتکل ها رعایت شوند، قطعا هزینه کرونا بیشتر از چالش های قبلی خوابگاه ها نظیر استعمال مواد مخدر و دخانیات نیست. اگر کیفیت آموزش مهم است، بنابراین می توان با حفظ استانداردها و پرداخت هزینه های نسبی در کلاس ها حضور پیدا کرد.

وی ضعیف ترین بخش جامعه در روبروه با کرونا را نظام آموزش عالی عنوان نمود و گفت: سایر بخش ها به فعالیت خود ادامه می دهند ولی ظاهرا ما کیفیت آموزش را فدا نموده ایم. از ترس تلفات و افزایش ابتلا که عدم حضور در دانشگاه نیز چندان به کاهش میزان فراگیری کمکی ننموده است. پس ما باید به عنوان یک مشکل دراز مدت با کرونا برخورد کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اضافه نمود، نداشتن چشم انداز مناسب و نداشتن برنامه برای آن و نبود زیرساخت ها حتی برای شرایط فعلی، از ضعف های آموزش عالی در این دوران است. وقتی تمامی کلاس ها حتی کلاس های تئوری به صورت مجازی برگزار می گردد، ظرفیت این میزان دسترسی وجود ندارد و اختلال هایی در سیستم بروز پیدا می نماید و تعامل درستی برقرار نمی گردد.

قمصری تاکید نمود، اگر دلیلی وجود ندارد که همه کلاس ها به صورت مجازی برگزار گردد. اگر در کلاسی 5 تا 6 دانشجو حضور دارند، با یک فاصله منطقی می توان کلاس ها را برگزار کرد. چه دلیلی دارد همه کلاس ها مجازی باشند به ویژه وقتی که با این روش کیفیت هم پایین می آید. به عنوان مثال دلیلی ندارد جلسه سرانجام نامه به صورت مجازی برگزار گردد.

اگر زیرساخت اینترنتی دانشگاه محدود است و قرار است صرف آموزش دانشگاه گردد، پس می توان با رعایت فاصله و جمعیت محدود، کلاس ها را برگزار کرد. دانشجوها می توانند با برنامه ریزی منطقی مطابق با شرایط امروز، در دانشگاه ها حضور پیدا نمایند. مخصوصا کلاس های قدیمی دانشگاه تهران که فضا بزرگتر است و امکان فاصله گذاری اجتماعی وجود دارد.آزمایشگاه ها و کارگاه ها را نیز می توان با کاهش جمعیت دانشجویان برگزار گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1399 بروزرسانی: 23 آبان 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 551

به "ضعیف ترین بخش جامعه در مواجهه با کرونا، آموزش عالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضعیف ترین بخش جامعه در مواجهه با کرونا، آموزش عالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید