ورزش سپک تاکرا چیست؟

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، ورزش سپک تاکرا (sepak takraw) ورزشی شبیه والیبال است که به جای دست، از پا برای گذراندن توپ از تور استفاده می شود. سپک به معنای لگد زدن و تاکرا به معنی توپ است.

ورزش سپک تاکرا چیست؟

سپک تاکرا (sepak takraw) ورزشی شبیه والیبال است که به جای دست، از پا برای گذراندن توپ از تور استفاده می شود. این بازی از ورزش های بومی جنوب شرق آسیا است و در تایلند، مالزی، لائوس و اندونزی بسیار محبوب است.

تعریف واژه سپک تاکرا و تاریخچه آن

سپک یک کلمه مالایی بهمعنای لگد زدن است و تاکرادر تایی به معنی توپاست. در فیلیپین هم این ورزش به سیپا (Sipa) معروف است. والیبال با پا هم نام دیگریاست که به این ورزش داده اند .

ورزش سپک تاکرا 500 سال قبل توسط خانوادهسلطنتی در مالزی پایه شکل گرفت و یک بازی سلطنتی محسوب می شد. شکلامروزین این رشته از دویست سال پیش پیدا شد.وزارتورزش تایلند در سال 1829 برای نخستین بارمجموعه قوانین سپک تاکرا را منتشر کرد.

گروهی به شکل دایره می ایستادند و با چوب بهتوپ ضربه می زدند و ساعت ها به این بازی می پرداختند و تا زمانی که توپ به زمین می خوردجزو امتیازات آن گروه محاسبه می شد. در سال 1965 تور به این ورزش اضافه شد و به چیزی شبیهوالیبال امروزی تبدیل شد. این ورزش در ایران ورزشنو پایی است.

ویژگی های ورزش سپک تاکرا

1. زمینورزش سپک تاکرا

اندازه زمین و ارتفاع تور بازی شبیه بدمینتون است. زمین بازی 13/4 متر در 6/10 متر است. عرض خطوط مرزی محوطه زمین نباید از 0/04 متر تجاوز کند.

این بازی تا حد زیادی شبیه والیبال است و هر تیم3 بازیکندارد. دو تفاوت مهم ورزش سپک تاکرا با والیبالاین است که:

  • استفاده از دست در این بازی ممنوع است.
  • هر بازیکن می تواند قبل از گذشتن توپ از توربیش از یک بار به آن ضربه بزند.
  • اگر توپ قبل از افتادن در زمین حریف با توربرخورد کرد، یک امتیاز به حساب می آید.
  • ارتفاع میله برای زنان 1/45 متر از سطح زمین و برای مردان 1/55 متر می باشد و به طور قائم در 0/3 متری از خطوط کناری زمین قرار می گیرد.

2. بازیکنان ورزش سپکتاکرا

بازی بین دو تیم که هر تیم 3 بازیکن دارد انجام می شود، یکی ازسه بازیکن در عقب زمین قرار می گیرد که به او back گفته می شود و دو بازیکن دیگر درجلوی زمین یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ که به ترتیب راست داخلی و چپ داخلینامیده می شود.

3. سرویس

بازیکنی که می خواهد سرویس بزند، پای خود راروی دایره سرویس که در زمین تعبیه شده قرار می دهد (پا در این حالت باید ثابتباشد) بازیکنانی که در نیم دایره کناری در چپ و راست زمین (نیم دایره ای به شعاع 90 سانتی متر که با خط وسط زمین و خطوط کناریمرتبط است) ایستاده اند، توپ را برای بازیکن زننده سرویس پرتاب می کنند و سرویستوسط او زده می شود پس از انداختن توپ برای بازیکنی که سرویس می زند 2 بازیکن دیگر دوباره به موقعیت دفاعی بازمی گردند .

هنگامی که بازی با ضربه سرویس آغاز می شود،مهاجم تیم می تواند از یک بار تا 3بار به توپ ضربه بزند. در هنگام بازی می توان از همه قسمت های بدن به جز دست ها(از بازوها تا سر انگشتان) استفاده کرد.

4. نحوه امتیاز گیری

هر تیمی که بتواند 2 ست از 3ست بازی را از آن خود کند برنده مسابقه خواهد بود. هر ست 15 امتیاز دارد که در ست سوم تنها کسب 6 امتیاز برای پیروز شدن تیم مقابل کافی ا ست.

5. توپ سپک تاکرا

دو نوع توپ در این ورزش مورد استفاده قرار می گیردکه یک نوع آن از پلاستیک است و نوع دیگر که در گذشته به کار می رفت ازخیزران و بامبو بوده است. توپ رسمی مسابقات که از طرف انجمن آسیایی ورزش سپک تاکراشناخته شده است، توپ پلاستیکی است.

توپ سپک تاکرا کروی و دارای 20 تقاطع است.

وزن توپ برای خانم ها و آقایان متفاوت است و برایبانوان بین 150 تا 160 گرم و برای آقایان 170 تا 180گرم و محیط آن 40 سانتی متر است.این توپ کوچکتر از توپ هندبال و کمی بزرگ تر از توپ سافت بال است.

6. سازمان بین المللی سپک تاکرا:

سران فدراسیون آسیایی سپک تاکرا (ASTAf) و فدراسیون دنیای سپک تاکرا (ISTAF) هر دو در بانکوک، در تایلند مستقر هستند و 18 کشور نیز به عضویت آن درآمده اند .

انواعورزش سپک تاکرا

در حال حاضر در کل دنیا 3 نوع سپک تاکرا انجام می شود:

  • هوپ تاکرا: نوعی تاکرا که شبیه بسکتبال است باحلقه ای که از سقف آویزان است و 5بازیکن که زیر حلقه هستند باید طی مدت 30دقیقه با ضربات پا توپ را وارد حلقه کنند.
  • دبل تاکرا:با دو نفر بازیکنکه روبروی هم قرار می گیرند.
  • سپک تاکرای ساحلی:مانند والیبال ساحلی روی شن و ماسه ساحلی، که با 4 بازیکن انجام می شود.
منبع: setare.com
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 679

به "ورزش سپک تاکرا چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "ورزش سپک تاکرا چیست؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش سپک تاکرا چیست؟"

1 دیدگاه

حمید 7 دی 1400

سلام تفاوت سپک تاکرا در ایران وجهان چه از نظر تجهیزات یاقوانین ویا چیزه دیگر ی وجود داره ؟
اگر هست میتونید راهنمایی کنید ؟ ممنون

پاسخ به حمید
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید