گزارش اینترسپت از بی مسئولیتی واشنگتن در بازگرداندن مهاجران هائیتی

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، آمریکا در بحبوحه شیوع ویروس کرونا شماری از مهاجران کشور هائیتی که در آمریکا حضور داشتند را اخراج و به کشور خودشان باز گرداند.

گزارش اینترسپت از بی مسئولیتی واشنگتن در بازگرداندن مهاجران هائیتی

به گزارش گروه بین الملل خبر گزاری فارس، روزنامه آنلاین اینترسپت روز گذشته در گزارشی به اقدام آمریکا برای اخراج مهاجرانی از کشور هائیتی اشاره کرد و نوشت سه شنبه هفته گذشته، هفتم آوریل، علیرغم هشدارها مبنی بر اینکه اخراج افراد از یک کشور و بازگرداندن آنان به کشور هایشان می تواند منجر به شیوع ویروس کرونا در این کشور ها شود، آمریکا، کانون جدید ویروس کرونا، 61 نفر از مهاجران هائیتی را به کشورشان بازگرداند. متخصصان بهداشت عمومی هراس دارند که شیوع ویروس کرونا در این کشور می تواند عواقب مهلکی برای مردم فقیر آن داشته باشد؛ کشوری که بسکمک از مردم آن از دسترسی به نیازهای اساسی مانند مراقبت های بهداشتی و غذا محروم هستند.

کیت اوسوالد، مدیر ارشد سیاست گذاری و مأمور مشارکت سازمان شریکان در سلامت (پارتنرز این هلث)، هشدار داد که کشور هائیتی منابع کافی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را ندارد. براساس مطالعه ای که در سال 2019 از سوی کنسرسیوم تحقیقات و آموزش مراقبت های حاد هائیتی انجام شد، این کشور با جمعیت 11 میلیون نفری، فقط 124 تخت برای مراقبت های ویژه (آی سی یو) دارد و تنها 70 بیمار می توانند از دستگاه های تنفسی استفاده کنند.

اوسوالد به مرکز اینترسپت گفت: من وقتی می بینم که این بیماری حتی سیستم مراقبت های بهداشتی حکومت هایی با منابع بهتر را دچار کرده عصبی می شوم.

اینترسپت در ادامه نوشت، دولت هائیتی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، مدارس و بیشتر کارخانه ها را بسته و مردم را به حفظ فاصله اجتماعی تشویق می کند. اما، بیشتر مردم هائیتی با کمتر از 2 دلار در روز زندگی و بسکمک دیگر نیز در بخش های خصوصی کار می کنند. کاهش ارزش پول رایج و تورم شدید، باعث افزایش قیمت مایحتاج اساسی مانند مواد غذایی در این کشور شده است.

این مرکز ضعف سیستم مراقبت های بهداشتی کشور هائیتی و شرایط متزلزلی که مردم هائیتی در آن زندگی می کنند را عواملی دانست که موجب شیوع بیماری کشنده وبا در این کشور شد؛ بیماری وبا حدود 10 هزار نفر از مردم هائیتی را بین سال های 2010 تا 2018 به کام مرگ کشاند.

اوسوالد در ادامه به این نکته اشاره کرد که دیگر کشور ها در زمان شیوع بیماری وبا می توانستند به هائیتی کمک کنند تا این کشور با این بیماری مقابله کند اما اکنون این ترس برای او وجود دارد که کمک های بین المللی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا کمتر باشد؛ زیرا کشور های دیگر خود در تلاشند با این بیماری درون مرز های خود مقابله کنند. خانم اوسوالد با توجه به این مسئله، اقدام آمریکا در بازگرداندن مردم هائیتی به کشور شان را از منظر بحث بهداشت عمومی بی مسئولیتی و خطرناک دانست.

به نوشته این روزنامه آنلاین چون هیچ کدام از این 61 مهاجری که آمریکا بازگردانده بود تست کرونا نداده بودند، دولت هائیتی مجبور شد اقدام به قرنطینه این افراد کند.

خانم اوسوالد در این باره گفت: اقدام آمریکا قطعاً اعمال فشار مضاعف بر کشور است که قبلاً فشار سنگینی را متحمل شده است.

اینترسپت در ادامه با توجه به مثبت اعلام شدن آزمایش کرونای بیش از 545 هزار آمریکایی نوشت کشور هائیتی تنها 33 مورد مبتلا به این بیماری را گزارش کرده که تنها 3 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری کشته شده اند. با توجه به اینکه آزمایش ویروس کرونا در هائیتی محدود است، از روز 21 فروردین ماه تنها 365 آزمایش در سراسر این کشور انجام شده است.

یک مقام از کشور هائیتی که نخواست نام او فاش شود درباره تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به مرکز اینترسپت گفت: ممکن است افراد بسکمک به این بیماری مبتلا شده باشند و شماری نیز بر اثر آن کشته شده باشد؛ اما آماری هنوز منتشر نشده است. وی در ادامه گفت: آمریکا علاوه بر اینکه به یک حکومت آسیب پذیر استرس وارد کرده، با اقدام خود به منظور بازگرداندن این مهاجران در حال ایجاد یک رویداد خطرناک است.

به نوشته اینترسپت بازگرداندن این افراد از طریق هواپیما با مجوز سازمان اعمال مهاجرت و گمرک آمریکا، هفته ها بعد از آنکه دولت هائیتی به دلیل کشف دو مورد مبتلا به کرونا، مرز های این کشور را به طور رسمی بست، صورت گرفت.

این مرکز در ادامه نوشت سازمان شریکان در سلامت که خواستار توقف اینگونه بازگرداندن ها در زمان شیوع کرونا شده است، تلاش کرد از اقدام آمریکا برای بازگرداندن مهاجران هائیتی به کشورشان جلوگیری کند. بنیاد عدالت و دموکراسی در هائیتی، یک انجمن حقوق بشر در بوستون و چندین عضو کنگره در آمریکا نیز خواستار توقف این اقدام شدند. کلود جوزف وزیر امور خارجه هائیتی همچنین از دولت آمریکا درخواست کرده که این اعزام را لغو کند.

وکیل یکی از این مهاجران، با ذکر نکاتی در مورد خطرات بهداشت عمومی، خاطرنشان کرد که موکل وی در دو مرکز سازمان اعمال مهاجرت و گمرک ایالات متحده به همراه چند نفر مبتلا به ویروس کرونا بازداشت شد.

روزنامه آنلاین اینترسپت در خاتمه خاطر نشان کرد با وجود همه نگرانی ها و با توجه به گفته های مشاوران عمومی خود حکومت آمریکا که بر لزوم اجتناب از سفر های بین المللی به دلیل تأثیر ویروس کرونا تأکید می کنند، دولت آمریکا، اعزام این مهاجران را طبق برنامه انجام داد. اما در آخرین دقایق، هفت نفر از این پرواز خارج شدند که در میان آنها مردی حضور داشت که در مرکز بازداشت سازمان اعمال مهاجرت و گمرک ایالات متحده دستگیر شده بود. همسر این مرد بعد ها گزارش داد که وی را به مرکز دیگری در این سازمان منتقل کرده اند که در آنجا فرد دستگیرشده ای وجود داشت که آزمایش کرونای وی مثبت بوده است.

سازمان اعمال مهاجرت و گمرک ایالات متحده به درخواست مرکز اینترسپت برای توضیح به این اقدام، پاسخی نداد.

خانم اوسوالد که تلاش کرد این اقدام آمریکا را متوقف کند گفت که نتیجه این کار وی را به شدت ناامید کرده است. وی گفت: این کار، قدرت های موجود در این حکومت (آمریکا) را برای من نمایان کرد. ما باید حامی خاتمه اینگونه اقدامات برای اخراج و بازگرداندن باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 243

به "گزارش اینترسپت از بی مسئولیتی واشنگتن در بازگرداندن مهاجران هائیتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش اینترسپت از بی مسئولیتی واشنگتن در بازگرداندن مهاجران هائیتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید