بعضی سیاست گذاری ها موجب کاهش بهره وری می گردد

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، رئیس اتاق کرمان گفت: باوجود همه ظرفیت ها و توانمندی ها در کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و آموزش، اقتصاد کرمان بهره ور نیست و تفاوت بسیار زیادی بین ورودی ها و خروجی های اقتصاد استان وجود دارد.

بعضی سیاست گذاری ها موجب کاهش بهره وری می گردد

سیدمهدی طبیب زاده، در دومین جشنواره بهره وری و رقابت پذیری استان کرمان با یاد حاج اکبر صنعتی کارآفرین فقید کرمانی، اضافه کرد، با اشاره به اینکه چهره خشن فقر در کرمان را در کنار سطل زباله ها و بچه ها کار سر چهارراه ها می توان دید، اظهار کرد: میزان درآمد هر خانوار شهری و روستایی در استان به ترتیب سی و یکم و سی ام کشور است که با امکانات و نیروی انسانی توانمند در کرمان همخوانی ندارد.

طبیب زاده با بیان اینکه بعضی سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها در کشور فعالیت بنگاه های مالی را به سمت کاهش بهره وری پیش می برد، گفت: بهره وری باید به یک نهضت تبدیل گردد و در همه ابعاد سیاسی، مدیریتی و مالی به کار گرفته گردد.

رئیس اتاق کرمان اعلام نمود: بعضی مدیران و بنگاه های مالی در همین شرایط سخت و با همه مسائل و سیاست ها هنوز سر پا هستند و حتی رشد نیز نموده اند.

کلید ضعف و فاجعه بهره وری به کیفیت سیاست گذاری ها مربوط است

در ادامه مسعود نیلی، اقتصاددان و مدرس دانشگاه، که به صورت مجازی در این جشنواره حضور داشت، گفت: محیطی که فعالیت ها در آن انجام می گردد در مصرف انرژی و در نتیجه میزان بهره وری تأثیرگذار است به گونه ای که رفتار یک ایرانی در رابطه با مصرف انرژی در داخل و خارج کشور متفاوت است.

نیلی اضافه کرد: مطالعات متخصصان نشان می دهد در کشور با کمبود آب روبرو هستیم و باید آب کمتری مصرف کنیم اما می بینیم که خلاف این مسئله انجام می گردد.

او با اشاره به اینکه بهره وری کل عوامل فراوری به علامت هایی که به فراوریکننده داده می گردد، بستگی دارد، اضافه کرد: بعضی علامت ها در سیاست گذاری ها، اقتصاد را به سمت بهره وری کم سوق می دهد و آنچه می دهیم با آنچه می خواهیم با یکدیگر در تضاد هستند.

نیلی ادامه داد: بین اهداف اقتصاد کلان و رفتارهای اقتصاد خرد هماهنگی وجود ندارد و برای رشد مالی به ناچار مجبور به سرمایه گذاری زیاد هستیم که این موضوع چندان ممکن نیست.

اقتصاددان و مدرس دانشگاه، اعلام کرد: در کشور با مازاد نیروی کار و هزینه و فرصت انرژی زیاد، اگر فراوریکننده سرمایه و انرژی بیشتری مصرف کند اما کارگر کمتری به کار گیرد از نظر ملی غیر بهره ور محسوب می گردد.

نیلی اظهار کرد: در کشور ما 24 میلیون نفر شاغل هستند و هر فرد شاغل هزینه های 3.6 نفر دیگر را تأمین می نماید درحالی که این آمار باید نسبت به متوسط جهانی 36 میلیون نفر و هر فرد شاغل هزینه های 2.2 نفر را تأمین کند.

او اضافه کرد: بهره وری یک مفهوم مالی خرد است و نتیجه آن در اقتصاد کلان دیده می گردد و هر چه نهاده های فراوری به دلیل پایین نگه داشتن قیمت، با کیفیت کمتری فراوری گردد، فاجعه در بهره وری روی می دهد.

نیلی توضیح داد: بهره وری کم یک بیماری فراگیر است که به همه واحدهای فراوریی سرایت نموده که ناشی از اراده ضعیف آن مجموعه نیست بلکه علامت های سیاست گذاری این گونه به واحدها منتقل شده است. کلید ضعف و فاجعه بهره وری به کیفیت سیاست گذاری ها مربوط است و اگر بخواهیم اصلاح اقتصاد را در نظر بگیریم نقطه آغاز آن بهره وری است.

مدل پیشنهادی اتاق کرمان برای ارتقای بهره وری بنگاه های مالی

در ادامه نماینده تشکل های اتاق کرمان، مدل پیشنهادی ارتقاء بهره وری بنگاه های مالی با ساختار پیشنهادی اتاق کرمان را تشریح کرد و گفت: مأموریت این مدل و ساختار آن این است که هماهنگ سازی تمامی امکانات در بخش های حاکمیتی و تشکل های بخش خصوصی صورت بگیرد.

سیدحسین مهاجرانی، چشم انداز این ساختار را معرفی کرمان به عنوان الگوی تحقق افزایش بهره وری بیان کرد و اضافه کرد: ستاد از تشکل های بخش خصوصی استان تشکیل می گردد و همه سازمان های حاکمیتی مرتبط نیز در کنار ستاد بهره وری خواهند بود.

استفاده از تکنولوژی های نوین بهره وری را ارتقا می دهد

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، با طرح این پرسش که چگونه باید در بنگاه مالی از عوامل فراوری استفاده کرد و هم مزیت رقابتی را افزایش و هم قیمت تمام شده را کاهش داد؟، گفت: در بعد اقتصاد خرد مدیریت منابع و افزایش بهره وری موجب موفقیت می گردد.

بهرام شکوری اضافه کرد: در بعد کلان نیز دولت و حاکمیت با سیاست گذاری های خود سبب افزایش یا کاهش بهره وری می شوند و اگر قیمت عوامل فراوری را کاهش می دهند، استفاده درستی از آن ها انجام نمی گردد.

او با تأکید بر اینکه رعایت اخلاق در اقتصاد نیز موجب استفاده درست از عوامل فراوری و افزایش بهره وری می گردد، گفت: با استفاده از تکنولوژی های نوین و ضایعات و باطله ها می توان با کمترین عامل فراوری بیشترین محصول را فراوری و بهره وری لازم را ایجاد کرد.

شکوری، با بیان اینکه یکی از علت های اصلی مدیریت ناکارآمد در بنگاه مالی، دولت و حاکمیت هستند، اظهار کرد: برای برقراری رابطه های بانکی با هدف دسترسی به تکنولوژی ها و فرآیندها باید روابط بین المللی را ارتقا داد.

در این جشنواره پنل انتقال تجربه، پنل مدیران و پنل پرسش و پاسخ با حضور روسای سازمان جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی، رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران، مدیرعامل شرکت مس شهید باهنر و فرهاد مطلع فعال پسته برگزار گردید.

در سرانجام این جشنواره از بخش های پیشرو در اجرای پروژه پنجره واحد الکترونیکی به عنوان یک پروژه مهم ارتقای بهره وری در حوزه فرآیند سرمایه گذاری استان تجلیل شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 834

به "بعضی سیاست گذاری ها موجب کاهش بهره وری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعضی سیاست گذاری ها موجب کاهش بهره وری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید