جزئیاتی از محاکمه 4 نفر از سران رژیم پهلوی

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعقیب و دستگیری سران جنایتکار رژیم پهلوی آغاز شد و از میان انبوه دستگیرشدگان چهار نفر در نیمه شب 26 بهمن 1357 محاکمه و تیرباران شدند. این چهار نفر عبارت بودند از: سپهبد مهدی رحیمی فرماندار نظامی تهران و رئیس سابق شهربانی، سرلشکر رضا ناجی معروف به قصّاب فرماندار نظامی اصفهان در سال 1357، سرلشکر منوچهر خسروداد فرمانده هوانیروز و عامل هدایت مستقیم کشتار 17 شهریور 57 و در نهایت ارتشبد نصیری رئیس سابق ساواک.

جزئیاتی از محاکمه 4 نفر از سران رژیم پهلوی

به گزارش خبرنگاران، پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه نوشت: نصیری که اولین متهم این دادگاه بود با صدایی گنگ و خفه به سؤالات پاسخ گفت. وی کلیه اتهامات وارده به خود را رد کرده و تنها به چند قتل اعتراف کرد. اما پذیرفت که مأموران ساواک صدها جوان تحصیل کرده را زیر شکنجه به شهادت رسانده اند. نصیری همچنین از توبه خودداری کرده و در جریان محاکمه چند باری خود را باخت و به گریه افتاد.

پس از رسیدگی به موارد اتهامی نصیری، محاکمه و دفاعیّات ناجی آغاز می شود. وی نیز از ترس به گریه افتاده و می گوید: آقا به امام زمان ما با مردم اصفهان از برادر نزدیک تر بودیم. آقا ما آدم بدی نبودیم. بروید از مردم اصفهان بپرسید. این اظهارات وی در شرایطی بود که ناجی در تابستان سال 1357 نقش اصلی را در کشتار مردم انقلابی اصفهان داشت.

در ادامه خسروداد به دوبار تلاش برای کودتا بر ضد مردم انقلابی و نجات رژیم سلطنتی اعتراف کرده و از جمله می پذیرد که به دنبال پیاده کردن چترباز در تهران و ازبین بردن امام (ره) و همراهان ایشان بوده است.

پس از سرانجام اظهارات متهمان، دادگاه وارد شور شده و پس از تأیید احکام صادر شده توسط امام خمینی(ره)، هر چهار نفر مفسد فی الارض شناخته شده و به اعدام با تیرباران محکوم می شوند. این حکم حوالی نیمه شب به اجرا درآمد.

مرحوم خلخالی در خاطرات خود به جزئیات بیشتری در زمینه این محاکمه اشاره کرده است. به گفته وی نصیری که 15 سال ریاست ساواک را برعهده داشت گفته بود: من در این یکی دو روز که در زندان هستم پی برده ام که قبل از انقلاب زندانیان سیاسی را شکنجه می کردند! اما این دروغگویی نصیری با رو در روشدن او با جعفرقلی صدری رئیس شهربانی وقت کشور رنگ باخت. وی در جلسه محاکمه نصیری تصریح کرد که به اقتضای شغلش تلفن های نصیری را شنود کرده و متوجه شده او دستورات فراوانی برای دستگیری و شکنجه مخالفان حکومت پهلوی صادر کرده است. به گفته وی جنازه مقتولان شکنجه ها یا به پزشکی قانونی منتقل شده و التزام گرفته می شد که جریان افشا نشود یا مستقیماً به عنوان مجهول الهویه به سالن تشریح بیمارستان فرستاده شده یا دفن می گشت.

خسروداد نیز در اعترافاتش گفت: از من غولی ساخته اند و هر غلطی که شاه در این کشور می کرد به نام من قلمداد می نمود و ما هم قدرت دفاع از خودمان را نداشتیم. خلخالی در واکنش گفت: شما فرمانده هوانیروز بودی و دستور قتل عام مردم قم، اصفهان، شیراز و تهران را صادر کردی و نمی توانی خود را تبرئه کنی. خسروداد نیز در واکنش مدعی شد شاه، فرح، اشرف و مادر فرح دستور کشتار مردم را صادر می کردند.

نکته جالب در این دادگاه عملکرد سپهبد رحیمی بود که اعتراف کرد در آخرین ساعات حیات رژیم پهلوی به دنبال اعلام حکومت نظامی در تهران و سازماندهی کودتا بوده و کماکان از شاه مخلوع تجلیل می کرد و ادعا داشت هدفش از این اقدامات صرفاً آرام کردن تهران بوده است. در نهایت ناجی قاتل مردم اصفهان نیز شاه سابق را عامل اقدامات خود دانست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 799

به "جزئیاتی از محاکمه 4 نفر از سران رژیم پهلوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیاتی از محاکمه 4 نفر از سران رژیم پهلوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید