خبرنگاران از ریل گذاری در غرب و شرق ایران تا انتقال آب خلیج فارس به کویر

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، استان ها- خبرنگاران- دولتمردان در هفته گذشته نیز به رسم همیشگی میهمان استان های مختلف بودند که ثمره این حضور به بار نشستن چندین طرح مهم زیربنایی، عمرانی و مالی بود، دستاوردی که تمام مردم ایران در نقاط مختلف کشور از مزایای آنها بهره مند می شوند.

خبرنگاران از ریل گذاری در غرب و شرق ایران تا انتقال آب خلیج فارس به کویر

در هفته گذشته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و رضا اردکانیان وزیر نیرو روزهای پرکاری داشتند و با حضور و یا به وسیله ارتباط تصویری این مسوولان در استان های همدان، کردستان، سمنان، کرمان و هرمزگان شاهد بهره برداری و یا آغاز طرح های بزرگی بودیم که هر یک در نوع خود به لحاظ اقتصادی، تجاری و امکانات رفاهی مردم چشمگیر است.

آغاز عملیات ریل گذاری خط آهن همدان - سنندج با حضور اسلامی نوید بخش کاهش تصادفات جاده ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت در این 2 استان است.

آغاز ریل گذاری راه آهن چابهار به زاهدان، آغاز چندین کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان و افتتاح طرح تامین آب پایدار شهرستان سرخه دیگر طرح هایی است که با حضور این دو وزیر در استان های مختلف کلید خورد.

از دیگر نکات حایز اهمیت در سفرهای هفته قبل مسوولان، حضور علی ربیعی سخنگوی دولت در زاهدان بود که به فاصله کمتر از یک ماه از سفر قبلی وی به این نقطه از کشورمان انجام شد و وی ضمن بازدید از چند طرح مهم اقتصادی و زیربنایی در جنوب این استان، 2 مجتمع شبانه روزی و پرورش محصولات گلخانه ای را کلنگ زنی کرد که در ادامه به جزئیات آن اشاره می گردد:

علی ربیعی سخنگوی دولت
استان محور سخنان برنامه سفر و دستاوردها
سیستان و بلوچستان

- سیستان وبلوچستان از اولویت های دولت برای ایجاد اشتغال است به همین منظور سهم این استان از نظر منابع صندوق کارآفرینی امید و همچنین توسعه اشتغال روستایی بیشتر شده است.

- بیش از یکهزار میلیارد تومان تسهیلات و یاری های مختلف برای توسعه اشتغال روستایی سیستان وبلوچستان ارائه شده و با توجه به فرهنگ منطقه سود این تسهیلات یا چهار درصد و یا صفر درصد در نظر گرفته شده است.

کلنگ زنی مجتمع شبانه روزی در روستای دستکرد بخش بنت از توابع شهرستان نیکشهر با اعتبار 10 میلیارد تومان

- ویژگی های طرح: یک خوابگاه دخترانه برای 350 دانش آموز، یک مدرسه هشت کلاسه، سالن ورزشی، سرایداری، سرویس های بهداشتی و حیاط سازی

کلنگ زنی مجتمع پرورش محصولات گلخانه ای در نیکشهر با اعتبار 7 میلیارد تومان

- ویژگی های طرح : این مجتمع پرورش محصولات گلخانه ای به مساحت پنج هکتار در شهرک گلخانه ای جهاد کشاورزی روستای زهک نیک شهر ساخته می گردد و اولین مجتمع گلخانه ای کشت هیدروپونیک صیفی جات و میوه های گرراستای است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز که همانند هفته های قبل روزهای پرکاری را داشت در هفته گذشته نیز با سفر به استان های مختلف عملیات اجرایی چندین طرح مهم را آغاز کرد.

آغاز عملیات ریل گذاری خط آهن همدان - سنندج به طول تقریبی 150 کیلومتر ازجمله این طرح ها بود که در بیان جزئیات آن باید شرح داد که این راستا به طول تقریبی 150 کیلومتر به عنوان بخشی از طرح ملی ساخت راه آهن تهران - همدان - سنندج است که بخش تهران - همدان آن در سال 1396 با حضور رییس جمهوری بهره برداری شد و به زودی سنندج به عنوان بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل و راستا خط ریلی همدان - سنندج با گذر از شهرهای بهار، لالجین، قروه و دهگلان به ایستگاه راه آهن سنندج منتهی می گردد.

طول طرح راه آهن تهران - همدان - سنندج، 420 کیلومتر است که راستا تهران تا همدان به طول 270 کیلومتر به بهره برداری رسیده است.

طول خط ریلی همدان - سنندج نیز 150 کیلومتر است که 64 کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می گردد.

اسلامی در سفر به سیستان و بلوچستان نیز 13 پروژه دریایی و بندری با چهار هزار و 133 میلیارد ریال اعتبار را افتتاح و عملیات اجرایی 11 پروژه عمرانی با 15 هزار و 964 میلیارد ریال را آغاز کرد.

آغاز ریل گذاری راه آهن چابهار به زاهدان که از مبدا چابهار به سمت نیکشهر اجرایی می گردد از دیگر برنامه های وزیر راه و شهرسازی به جنوب سیستان و بلوچستان بود که این شرح ضروری است که است.

پروژه اتصال خط آهن چابهار- زاهدان- مشهد به شبکه ریلی کشور از سال 1389 آغاز شده ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نبوده و تخصیص اعتبارات مورجهانز این طرح ملی احتیاجمند توجه ویژه دولت است که خوشبختانه امسال با تحرکات بیشتری در حال اجراست.

این خط آهن از ورودی شرقی بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده و به راه آهن بافق - مشهد متصل خواهد شد، که اکنون از 2 راستا زاهدان به سمت چابهار و چابهار به سمت نیکشهر و ایرانشهر در حال ساخت است.

توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا 8.5 میلیون تن ایجاب می نماید که خط ریلی چابهار- زاهدان- میلک- سرخس هرچه سریعتر تکمیل گردد تا تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با شوق و اشتیاق بیشتری در سیستان و بلوچستان حضور یابند و با سرمایه گذاری در این منطقه تحول بزرگی در صادرات و واردات و چرخه اقتصادی کشور ایجاد نمایند.

خط ریلی چابهار - زاهدان - میلک - سرخس در مجموع یکهزار و 640 کیلومتر طول دارد که 610 کیلومتر آن از چابهار تا زاهدان و با احتساب خطوط فرعی 730 کیلومتر بوده و طول راستابخش شاقتصادی ایرانشهر تا زاهدان 316 کیلومتر است.

در این پروژه 33 ساختمان، ایستگاه 900 تا یکهزار و 700 متر مسافری و باربری، 128 دستگاه پل بزرگ و کوچک و 39 دستگاه تونل پیش بینی شده است و 2 هزار و 530 نیروی انسانی و 892 ماشین آلات راه سازی در این پروژه مشغول به کار هستند.

در ادامه شرحات بیشتری از رهاورد سفر اسلامی به استان های مختلف ارائه می گردد:

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی
استان محور سخنان طرح ها و دستاوردها

فارس

همزمان در حال تحول تجهیزات سخت افزاری، نرم افزاری و تحول در نیروی انسانی سازمان هواشناسی هستیم تا با دیتای درست آسیب تغییرات آب و هوایی برای مردم کاهش دهیم. - افتتاح چهار ایستگاه هواشناسی در شهرهای نی ریز، خرامه، پاسارگاد و مهر با اعتبار 2 میلیارد و 323 میلیون تومان به صورت ویدئو کنفرانس
خراسان شاقتصادی مهمترین رخداد سال 98 تا به امروز عدم غافلگیری هنگام رخدادهای طبیعی بوده است که موجب رضایت مردم شده است.

- راه اندازی سامانه هشدار سیل با اعتبار 15 میلیارد ریال

- پردازش اطلاعات با استفاده از داده های 104 ایستگاه هواشناسی استان خراسان شاقتصادی و پیش بینی وقوع سیل و سیلابی شدن رودخانه ها 120 ساعت یا پنج روز پیش از وقوع

زنجان برای اولین بار است که اطلاعیه ها و هشدارها و ادبیات نامه های هواشناسی درست نگاشته شده و تفاوت متن اطلاعیه و هشدار رعایت می گردد.

- دریافت لوح تقدیر از وزیر راه و شهرسازی توسط مجتبی عبادی رئیس اداره مهندسی تجهیزات هواشناسی استان زنجان برای طراحی جرثقیل دستی به منظور بکارگیری در تعویض بادنمای 10 متری در انواع ایستگاه های هواشناسی

- تقدیر از فریبرز اکبری مقدم رئیس اداره توسعه و مدیریت به عنوان کارشناس برتر حوزه توسعه مدیریت و منابع و مهدی شجاعی سرپرست اداره هواشناسی سینوپتیک زنجان به عنوان برترین کارشناس

همدان

- پیش بینی می گردد عملیات ریل گذاری این دو استان تا تابستان سال 1400 بهره برداری گردد.

- هفت برنامه اجرایی در حوزه ریلی در دست اقدام است که با کوشش شبانه روزی کوشش می گردد تا انتها دولت دوازدهم به بهره برداری برسند.

- اجرای طرح خط آهن همدان-سنندج و همچنین همدان-ملایر به سرعت در دست ساخت است تا هرچه سریع تر راه آهن غرب کشور تکمیل گردد.

- پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، طول آزادراه های کشور، 2 هزار و 100 کیلومتر بود که این میزان تا انتها امسال به سه هزار و 200 کیلومتر افزایش می یابد.

- آغاز عملیات ریل گذاری خط آهن همدان- سنندج به طول تقریبی 150 کیلومتر

- بازدید هوایی از منطقه پنج کریدور(پنج قصاب خان)

کردستان

- 480 هزار واحد مسکن مهر در کشور بصورت نیمه تمام بود که تا کنون 320 هزار واحد مسکن مهر ساخته شده و به مردم تحویل داده شده و 60 هزار واحد هم در دست اجراست.

- راه آهن کردستان یکی از انتظارات دیرینه مردم کردستان است و در آینده نزدیک این راه آهن به مدار راه آهن کشور متصل می گردد، این طرح بزرگ هم دارای 80 درصد پیشرفت فیزیکی است و تا قبل از تابستان سال آینده به بهره بردار خواهد رسید.

- بازدید از فرودگاه سقز و راه سقز - بانه

- بازدید از شهرستان مرزی بانه

سیستان و بلوچستان

- پروژه راه آهن چابهار - زاهدان با 627 کیلومتر راستا اصلی و حدود 100 کیلومتر خطوط فرعی و ایستگاهی احداث می گردد و از مهمترین و راهبردی ترین پروژه ریلی کشور است.

- پروژه راه آهن یزد-اقلید، میانه-اردبیل، همدان-سنندج، رشت-بندر کاسپین و اصفهان-شهرکرد از دیگر پروژه های ریلی باقی مانده است که حداکثر تا انتها سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

- افتتاح و کلنگ زنی 2 هزار میلیارد تومان پروژه امروز در بندر چابهار نشان از توجه دولت به توسعه سواحل مکران و عمران و آبادانی این منطقه محروم دارد.

- از اینکه طرح مهم احداث کریدور لجستیکی از درب بندر شهید بهشتی تا پلیس راه و سپس تا کنارک آغاز شده خیلی خوشحالیم و این امر سبب سهولت در تردد کامیونها و انتقال سریع کالاها بدون خطرات و تصادفات جاده ای می گردد.

- مرز ریمدان در محدوده دشتیاری و چابهار با توجه به موقعیت مناسب مکانی بین ایران و پاکستان با تکمیل زیرساخت ها و حل مسائل پیش رو به منطقه بزرگ تجاری برای مبادلات تجاری و اقتصادی تبدیل می گردد.

- آغاز ریل گذاری راه آهن چابهار- زاهدان با هزینه یکهزار و 600 میلیارد تومان برای پیشرفت حدود 43 درصدی

- امضاء تفاهم نامه بین منطقه آزاد چابهار و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و ستاد بازآفرینی شهری و قرارگاه خاتم الانبیا با موضوع لایروبی و توسعه اسکله صیادی تیس و مطالعه و طراحی و اجرای نوار و مستحدثات سواحل منطقه آزاد چابهار و امضاء تفاهم نامه عملیات اجرایی آماده سازی و ساخت یکهزار واحد مسکونی در مناطق حاشیه نشین مرادآباد چابهار

تفاهم نامه ای بین ستاد بازآفرینی شهری و قرارگاه خاتم الانبیا

- آغاز عملیات اجرایی باند دوم جاده چابهار- کنارک

- افتتاح 54 کیلومتر از سه بزرگراه جدید در محور ایرانشهر - خاش، زاهدان - بم و زاهدان - زابل

- افتتاح طرح ساماندهی پنج محله حاشیه نشین معصومه آباد، رسالت، هیرمند شاقتصادی، اسلام آباد و حسین آباد زابل با اعتبار یک هزار میلیارد تومان

رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز در هفته گذشته روزهای پرکاری داشت و برای افتتاح طرح تامین آب پایدار شهرستان سرخه به همراه 13 روستای شهرستان فیروزکوه در قالب بیست و هفتمین هفته پویش الف-ب ایران به استان سمنان سفر کرد.

هر-هفته-الف-ب-ایران عنوان پویشی است که اردکانیان وزیر نیرو برای افتتاح هفتگی طرح های بزرگ و مهم صنعت آب و برق مطرح نموده است و در بیست و هفتمین هفته از این پویش طرح آبرسانی به شهرستان سرخه با اعتبار یکهزار و 100 میلیارد ریال در استان سمنان با حضور وی افتتاح شد.

در مجموع 250 طرح صنعت آب و برق در 31 استان با اعتباری بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان تا انتها سال 99 در قالب پویشهر-هفته-الف-ب-ایران به بهره برداری می رسد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو
استان محور سخنان طرح ها و دستاوردها
سمنان

- هشت طرح مربوط به بخش انرژی در استان سمنان در قالب پویش هر-هفته-الف-ب-ایران تا انتها امسال در این استان به بهره برداری می رسد.

- 125 طرح از 250 طرح برنامه ریزی شده برای افتتاح در کشور تا انتها امسال در قالب پویش هر-هفته-الف-ب-ایران به بهربرداری رسیده است.

- یکپارچه سازی شبکه آب و فاضلاب روستایی و شهری نقشی مهم در تسریع اجرای طرح های آبرسانی به روستا داشته است و یک هزار و 700 هموطن روستایی با اجرای طرح یکپارچه سازی از آب شرب سالم برخوردار شدند.

- 100 درصد جمعیت شهری کشور دسترسی به آب آشامیدنی پایدار دارند و این در حالی است که در جهان برخورداری جمعیت شهری از آب آشامیدنی پایدار 96 درصد است.

- افتتاح طرح تامین آب پایدار شهرستان سرخه به همراه 13 روستای شهرستان فیروزکوه با اعتبار یکهزار و 100 میلیارد ریال

در سی ویکمین برنامه افتتاح طرح های ملی کشور با شعار تدبیر و امید برای جهش فراوری نیز به وسیله ارتباط تصویری توسط رییس جمهوری مرحله اول شیرین سازی آب و قطعه اول انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران به بهره برداری رسید.

برای افتتاح مرحله اول شیرین سازی آب و قطعه اول خط انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران (بندرعباس - سیرجان) از طرح های ملی وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان های هرمزگان و کرمان 305 کیلومتر خط لوله انتقال، 7 ایستگاه پمپاژ آب و 10 پست 400، 230، 132 و 63 کیلو ولت و 150 کیلومتر خط انتقال نیرو و همچنین 33مخزن تعادلی، ذخیره و مقابله با ضربه آب به ظرفیت 187 متر مکعب، طراحی و اجرا شده است.

افتتاح طرح های یاد شده از هرمزگان تا سیرجان و ادامه پروژه انتقال آب تا رفسنجان و یزد خط بطلانی بر کابوس کم آبی استان های کویری کشور در حوزه آب شرب و همچنین برای صنعت تلقی می گردد که مطالعات آن با تفکری هوشمندانه در سال 92 و عملیات اجرایی این ابرپروژه در سال 95 آغاز شد و امروز ثمره چند سال فعالیت شبانه روزی مهندسان داخلی با مشارکت 200 شرکت خصوصی و بخش دولتی به بار نشسته است.

اجرای این پروژه با تامین زیرساخت های جهش فراوری به فعالیت فراوریی صنایع و معادن در استان های کم آب کشور رونق می بخشد و در فازهای بعدی آب شرب فلات مرکزی کشور را در دل کویر لوت تامین می نماید که آن را می توان بهترین هدیه در ماه های انتهای دولت دوازدهم به مردم ایران به ویژه استان های کویری دانست.

در ادامه به بعضی دیگر از ویژگی های این طرح اشاره می گردد:

استان محور سخنان مسوولان نام طرح ویژگی های طرح
کرمان و هرمزگان

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری:

- طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران صنایع ما را متحول می نماید و خط انتقال آب از خلیج فارس خط انتقال امید است، زیرا فقط آب به فلات مرکزی ایران نمی رسد بلکه امید منتقل می گردد.

- تامین اقتصادی طرح یا توسط شرکت های خصوصی بوده و یا صندوق توسعه یاری نموده و یا بانک ها تسهیلات گرفتند و این کار بزرگ و بزرگی است که به ثمر نشسته و ان شاء الله بقیه فازهای آن هم با همین سرعت ادامه پیدا می نماید و اگر مسئله ای هم باشد باز هم دولت در خدمت مردم خواهد بود برای اینکه تا این طرح ها را بتوانیم به انتها برسانیم.

- طول این طرح بیش از800 کیلومتر است که فاز اول آن 305 کیلومتر است و الان افتتاح می گردد. این پروژه در ادامه به مس سرچشمه می رسد و تا یزد و چادرملو ادامه می یابد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو:

- در فاز نخست با اجرای 303 کیلومتر تونل، احداث ایستگاه های پمپاژ متعدد و تاسیسات برقی مورد احتیاج حدود 70 میلیون متر مکعب آب به استان کرمان و منطقه سیرجان می رسد که بخشی از این 70 میلیون در خود استان هرمزگان به مصارف شرب و صنعت خواهد رسید.

- تا به امروز در بخش شیرین سازی و نمک زدایی آب دریا، مجوز شیرین سازی 8.2 میلیارد مترمکعب آب صادر شده است که تا به امروز عملیات اجرای 760 میلیون مترمکعب از این مقدار در استان ها، آغاز شده است.

- 26 میلیارد متر مکعب آب بدون نمک زدایی به سه استان هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان از محل آب دریای خلیج فارس تخصیص یافت که صرف خنک کردن برج های خنک نماینده نیروگاه ها، آبزی پروری و غیره خواهد شد.

علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت:

- دولت، کشور را با مشارکت و همکاری شرکت های توسعه گرا صنعتی و معدنی می سازد.

- اعتبار پروژه انتقال آب خلیج فارس به سیرجان از محل منابع بانکی و شرکت های صنعتی و معدنی تامین شد و در این طرح 194 شرکت داخلی در 15 استان کشور مشارکت داشتند و روزانه هشت هزار نفر در این پروژه مشغول به کار بودند و طراحی و اجرای آن تا جایی که ممکن بود توسط دانش بومی اجرا شده است.

مرحله اول شیرین سازی آب و قطعه اول انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران

-سرمایه گذاری 16 هزار و 300 میلیارد تومان و اشتغالزایی 1200 نفر در رده های مهندسی و اجرایی

- نمک زدایی روزانه 200 هزار مترمکعب آب برای مصارف آشامیدنی و صنایع در استان های هرمزگان و کرمان

دیگر سفرهای مسوولان به استان ها در هفته گذشته

استان مسوول و محور سخنان
بوشهر - هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نفت

کرمانشاه

- محمد نوری امیری معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو):

ظرفیت پالایش این برج روزانه معادل یک میلیون و 600 هزار لیتر مخلوط ورودی اولیه است که در نهایت به استحصال 200 هزار لیتر اتانول سوختی و سایر محصولات جانبی می انجامد.

کردستان - علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی
همدان

- خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه های کشور:

- هفت هزار و 800 کیلومتر بزرگراه در کشور درحال ساخت است که از این میزان، تکمیل و تجهیز سه هزار کیلومتر در اولویت قرار گرفته است.

سیستان و بلوچستان

- سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی:

- تجهیزات نوین و بروز به ناوگان مرزبانی و حوزه دریایی ملحق شده که امیدواریم با آموزش های رزمی و تاکتیکی خوب همرزمانم بهتر بتوانیم از مرزها حراست و حفاظت کنیم.

- سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی

کرمان

- علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت:

طی 6 ماه آینده با برنامه و اقدامات دولت، فراوری کالاها به شکل چشمگیر افزایش پیدا می نماید و مسائل اقتصادی کشور به حداقل می رسد.

در زمان حاضر تمام کالاهای اساسی مورد احتیاج مردم در فروشگاه ها موجود است و کمبود کالای های اساسی وجود ندارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 603

به "خبرنگاران از ریل گذاری در غرب و شرق ایران تا انتقال آب خلیج فارس به کویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران از ریل گذاری در غرب و شرق ایران تا انتقال آب خلیج فارس به کویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید