خبرنگاران افزایش قیمت کمپوست باعث کاهش فراوری قارچ چهارمحال و بختیاری شد

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، شهرکرد- خبرنگاران- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت : در پی شیوع ویروس کرونا و کسادی بازار فروش و افزایش پنج برابری قیمت کمپوست، فراوری محصول قارچ در این استان با کاهش روبرو شده است.

خبرنگاران افزایش قیمت کمپوست باعث کاهش فراوری قارچ چهارمحال و بختیاری شد

ابراهیم شیرانی روز آدینه در گفت وگو با خبرنگاران، از غیر فعال شدن سه واحد فراوری قارچ دکمه ای در نیمه نخست سال جاری اطلاع داد و گفت: با افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه فراوری قارچ از جمله کمپوست، از هرکیلوگرم پنج هزار به 250 هزار ریال در نیمه نخست سال جاری،این تعداد واحد فراوریی به دلیل کمبود نقدینگی و کسادی بازار فروش، با ظرفیت فراوری هرکدام 20 تن در سال و زمینه اشتغال 60 نفر از چرخه فراوری خارج است.

وی، به رتبه پنجم این استان در فراوری قارچ دکمه ای اشاره نمود و گفت: سال گذشته این استان هفت هزار و 500 تن محصول قارچ دکمه ای فراوری و روانه بازار مصرف کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری توضیح داد: بیش از 70 درصد قارچ فراوریی به استان های اصفهان و خوزستان ارسال می گردد، که با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و کاهش حمل و نقل، بخش عمده ای از محصول قارچ فراوریی استان روی دست فراوریکنندگان مانده است.

شیرانی، میزان اشتغال در زمینه فراوری قارچ استان را 750 نفر اعلام و گفت: از این تعداد 150 نفر در مشاغل خانگی و 600 نفر نیز در واحدهای صنعتی مشغول به کار هستند.

به گفته وی، توسعه کشت های متراکم و گلخانه ای را از سیاست های وزارت جهادکشاورزی مطرح نمود و ادامه داد: 30 واحد صنعتی و 150 واحد فراوری خانگی در مورد فراوری قارچ دکمه ای فعال است.

شیرانی اضافه کرد: روستای قلعه ممکا چهارمحال و بختیاری به عنوان دهکده پرورش قارچ کشور از مهمترین مراکز فراوری قارچ استان است.

به گفته وی، با فعال سازی 150 واحد فراوری قارچ خانگی در مناطق روستایی و شهری در دولت تدبیر و امید، افزون بر یکهزار تن قارچ دکمه ای فراوریی استان به صورت خانگی فراوری شد.

به گزارش خبرنگاران،سالانه یک میلیون و 500 هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی شیلات و عسل و فراوریات گلخانه ای با 66 هزار بهره بردار در چهارمحال و بختیاری فراوری و روانه بازار مصرف می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 630

به "خبرنگاران افزایش قیمت کمپوست باعث کاهش فراوری قارچ چهارمحال و بختیاری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش قیمت کمپوست باعث کاهش فراوری قارچ چهارمحال و بختیاری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید