چای ماسالا، چای پُر ادویه و خوش عطر و بوی هندی!

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، آشنایی با چای ماسالا هندی

چای بخشی از فرهنگ ما ایرانی ها محسوب می گردد و بعد از آب، دومین نوشیدنی پرطرفدار در دنیا محسوب می گردد. جالب است بدانید که هندی ها هم چای مصرف می نمایند و آن را در زبان هندی چای (CHAI) می نامند، اما چای هندی که به چای ماسالا معروفیت دارد کاملا با چای معمول ما ایرانی ها فرق دارد و رنگ و بویی هندی دارد. هندی ها در تمام غذاهایشان به اندازه فراوان ادویه و فلفل می ریزند و چای ماسالا هم از این قاعده مستثنی نیست. در این مطلب قصد داریم در خصوص چای ماسالا صحبت کنیم و در خصوص تاریخچه و طرز تهیه آن با شما صحبت کنیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

چای ماسالا، چای پُر ادویه و خوش عطر و بوی هندی!

چای ماسالا چیست؟

اگر به شهرهای مختلف هند سفر کنید در بیشتر کافه ها و رستوران ها می توانید چای ماسالا را امتحان کنید. این چای یک نوع نوشیدنی است که از ترکیب شیر و چای سیاه و ادویه های معطر هندی تهیه می شود و بسیار خوش عطر و بو و خوش طعم است. رسم نوشیدن چای در هند به زمان استعمار و حضور انگلیس در هند و زمانی برمی شود که کمپانی معظم هند شرقی مصرف چای سیاه را در هند رواج داد. در آن موقع چای قیمت بالایی داشت و نوشیدنی لوکسی محسوب می شود. بنابراین برای این که با اندازه کمتری چای بتوان نوشیدنی بیشتری تهیه کرد فروشنده ها به آن ادویه و همین طور شیر اضافه کردند. این ابتکار و خلاقیت باعث به وجود آمدن نوشیدنی خوش طعم و محبوب چای ماسالا شد که امروزه در هند و سرتاسر جهان بسیار پرطرفدار است. ماسالا در شبه قاره هند معمولا به ترکیبی از ادویه ها گفته می شود و چای هم از واژه چینی CHA به معنی چای اقتباس شده است. بنابراین چای ماسالا به معنای چای ادویه دار است و به علت استفاده از ادویه های معطر بسیار محبوب و پرطرفدار است.

رواج چای ماسالا

در اوایل سده 1900 نوشیدن چای در هند مرسوم شد و همان طور که گفتیم به علت گرانقیمت بودن چای سیاه برای تهیه این نوشیدنی، شیر، ادویه های مختلف و همین طور شیرین نماینده های طبیعی به آن اضافه شد. در دهه 1960 و با صنعتی شدن فراوری چای، قیمت آن پایین تر آمد و تهیه آن برای عموم مردم هند راحت تر و در دسترس تر شد. با این حال، طرز تهیه چای ماسالا همچنان به قوت خود باقی ماند و به عنوان سبک چای هندی معروفیت پیدا کرد. کم کم در کوچه و خیابان های شهرهای مختلف هند دستفروش ها و چای فروش های دوره گردی ظاهر شدند که این چای را در استکان های کوچک و با قیمتی مقرون به صرفه به مردم می فروختند. امروزه چای ماسالا برای پذیرایی از میهمانان عزیز و مهم سرو می شود و در هر خانه هندی، ادویه ماسالا برای تهیه این نوع چای از قبل حاضر و آماده وجود دارد.

چای لاته | Chai Latte

با توسعه محبوبیت چای ماسالا این چای در کشورهای غربی و به ویژه آمریکا هم رواج پیدا کرد و به عنوان سبک هندی تهیه چای سیاه محبوبیت پیدا کرد. البته کافه ها و چایخانه های آمریکایی ابتکار عمل به خرج دادند و به علت استفاده از شیر در این چای، آن را چای لاته (مثل کافه لاته) نامیدند. امروزه در بیشتر کافه های جهان و در کشورهای مختلف می توانید چای ماسالا را پیدا کنید که البته با کمی تفاوت تهیه می شود. اما ادویه های اصلی که در این چای استفاده می شوند باعث عطر و طعم بی نظیر آن می شوند و همه را شیفته خود می نماید.

چای هندی چطور آماده می شود؟

در این چای هم مثل تمام غذاهای هندی از ادویه های مختلف و معطر استفاده می شود. هل سبز، چوب دارچین، زنجبیل، میخک و فلفل سیاه از جمله ادویه های اصلی در تهیه این چای هستند. البته دستور تهیه چای ماسالا در هر منطقه و شهر فرق دارد و دستور ثابتی برای آن وجود ندارد. حتی هر خانواده هندی با توجه به سلیقه و ذائقه خود ممکن است اندازه ادویه ها را کم و زیاد کند یا چیزی به آن اضافه کند. البته امروزه تی بگ و چای کیسه ای ماسالا هم در بازار موجود است و کار تهیه آن ساده تر شده است. در روش سنتی معمولا از شیر بوفالو در تهیه این چای استفاده می شود، اما امروزه در هند و سایر کشورها از شیر پرچرب گاو استفاده می شود. البته کسانی که به هر علت دوست ندارند از شیر استفاده نمایند هم این چای را با آب و ادویه تهیه می نمایند. برای شیرین کردن چای هم از شیرین نماینده های طبیعی و مصنوعی مثل شکر سفید، شکر قهوه ای، شهر خرما یا نارگیل و عسل استفاده می شود. اندازه استفاده از شیرین نماینده هم به ذائقه افراد بستگی دارد و بعضی آن را کمتر و بعضی بیشتر استفاده می نمایند.

حقایقی جالب در خصوص چای ماسالا

  • چای ماسالا هندی معمولا با یک نوع نیشکر تصفیه نشده محلی به نام jaggery شیرین می شود. با این حال، امروزه این چای با شکر، عسل و … هم شیرین می شود.
  • در هند و در بیشتر نواحی جهان، چای ماسالا با استفاده از چای سیاه تهیه می شود. اما در منطقه کشمیر، به جای چای سیاه از پودر چای سبز برای تهیه این نوع چای استفاده می شود.
  • همان طور که گفتیم در روش سنتی از شیر بوفالو در این چای استفاده می شده است، اما امروزه شیر کامل و پرچرب گاو جایگزین آن شده است. با این حال، بعضی افراد ممکن است شیرهای دیگر مثل شیر سویا، شیر کم چرب و سایر گزینه های غیرلبنی را جایگزین نمایند. حتی در بعضی کافه های سرتاسر جهان از بستنی وانیلی استفاده می نمایند و چای یخی آماده می نمایند.
  • در هند و در روش سنتی، از زنجبیل تازه و ادویه های تازه آسیاب شده در تهیه چای ماسالا استفاده می شود. اما به علت وقت گیر بودن این کار، ترکیب تمام ادویه های مورد احتیاج به صورت یک جا فروخته می شود و حتی تی بگ و چای کیسه ای این نوع چای هم به صورت حاضر و آماده به فروش می رسد.

منبع: thespruceeats.com

منبع: الی گشت
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1275

به "چای ماسالا، چای پُر ادویه و خوش عطر و بوی هندی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چای ماسالا، چای پُر ادویه و خوش عطر و بوی هندی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید