12 دسر برای افطاری؛ خوشمزه مناسب ماه رمضان

به گزارش وبلاگ علیپور رحمتی، زمانی که صحبت از ماه رمضان و افطاری می گردد همه ما به فکر درست کردن دسرهای شیرین و خوشمزه می افتیم. چرا که سریعتر درست شده و برای باز کردن افطار یا بعد از غذا برای هضم بسیار مناسب است. ماه رمضان دسرها و شیرینی جات خاص خودش را دارد که در این مقاله از خبرنگاران بلاگ به صورت فهرست شما را با طرز تهیه آن ها آشنا خواهیم کرد. در این مقاله نیز می توانید فهرست غذاهای سبک و ساده مخصوص افطار را ببینید و هر کدام را که مطابق میلتان بود تهیه و سرو نمایید.

12 دسر برای افطاری؛ خوشمزه مناسب ماه رمضان

1- شیر برنج:

شیر برنج غذایی است که سریعاً آماده می گردد و احتیاج به زمان زیادی برای ایستادن سر گاز نیست، به شرط آنکه از قبل برنج خیسانده گردد. برای تهیه این غذای افطاری برنج را از قبل خیس می کنیم. بعد از تمام شدن آب برنج شیر را به آن اضافه می کنیم. برای ادامه مطالب طرز تهیه شیر برنج افطاری را اینجا کلیک کنید.

2- شله زرد:

شله زرد ازجمله غذاهای سنتی است که همیشه در نذری و ماه رمضان موردتوجه قرار می گرفته و جزو خوشمزه ترین دسرهاست.

در روش پخت شله زرد علاوه بر گلاب و زعفران که نقش اساسی را در بو و عطروطعم آن بازی می نمایند موادی از جمله برنج نیم دانه ایرانی، شکر، آب، کره، هل، پودر ژلاتین، خلال بادام و دارچین نیز مورد احتیاج است.

برنج بهتر است 24 ساعت از قبل خیسانده گردد. سپس شله زرد را بر روی گاز قرار داده و شعله را روشن می کنیم و می گذاریم آب برنج بخار گردد.

دومین ماده ای که به شله زرد اضافه می کنیم شکر است. توجه داشته باشید زمانی که آب برنج کم شد مجدداً آب به آن اضافه نکنید زیرا شکری که به برنج اضافه می گردد خود باعث آب انداختن برنج می گردد.

در تهیه شله زرد برای ماه رمضان اول باید به این سوال پاسخ دهید که آیا شله زرد را به صورت نذری و برای تعداد بالا می خواهید یا میخواهید آن را برای تعداد کمتر درست کنید.

  • چطور شله زرد افطاری برای تعداد کم درست کنیم؟
  • طرز تهیه شله زرد نذری افطار برای تعداد بالا

3- فرنی:

فرنی یکی از دسرهای خوشمزه و مقوی است که هم برای بچه ها و هم برای روزه داران در ماه مبارک رمضان مناسب است. این دسر به راحتی و در عرض چند دقیقه درست می گردد.

برای تهیه فرنی به آرد برنج یا نشاسته و شیر احتیاج داریم. شکر نیز برای شیرین کردن فرنی ضروری است.

شیر سرد را در یک قابلمه با آرد برنج مخلوط می کنیم. این مواد را کاملاً به هم می زنیم تا آرد کاملاً حل گردد و گلوله گلوله نگردد. برای ادامه مطالب طرز تهیه فرنی در اینجا کلیک کنید.

4- حلوا افطاری:

حلوا و کاچی از جمله دسرهای سنتی ایرانی است که بسیار خوشمزه است و با چای معمولاً سرو می گردد.

حلوا با آرد سفید درست می گردد اما می توان از آرد سنگک یا آرد گندم نیز برای تهیه حلوای مجلسی نیز استفاده کرد.

برای حلوای مجلسی ابتدا شربت آن را درست می کنیم. آب را با شکر قاطی نموده و روی شعله گاز با دمای ملایم گذاشته تا مواد قوام بیاید. زعفران دم شده را اضافه نموده و بعد برای ادامه مطالب طرز تهیه حلوا اینجا کلیک کنید.

5- زولبیا و بامیه:

از شیرینی های مخصوص ماه رمضان زولبیا و بامیه است که می توانید با چای آن را میل نمایید. برای افطاری دادن این شیرینی معمولاً در سفره واقع شده است و به عنوان شیرینی مجلسی سفره افطار محسوب می گردد.

6- کاچی

از سنت های دیرباز ایرانیان و به خصوص تبریزی ها این بوده است که برای افطار، کاچی بخورند. طرز تهیه کاچی خوشمزه را اینجا ببینید.

کاچی یک دسر و میان وعده ایرانی است که می توان حتی آن را به عنوان شام میل نمود.

کاچی به علت اینکه در تهیه آن از کره، آرد و زعفران استفاده می نمایند و بسیار مقوی است. به همین منظور از قدیم برای زنانی که تازه زایمان نموده اند کاچی درست می نمایند تا قوای جسمانی خود را بازیابند.

7- خاگینه

خاگینه انواع مختلفی دارد که مانند کاچی در منطقه آذربایجان جزئی جدا نشدنی از سفره های افطار است.

خاگینه را می توان به شکل های مختلفی مثل خایگنه ساده و قالبی یا به روش های فانتزی تری مانند خاگینه نیلوفری درست کرد. طرز تهیه انواع خاگینه را اینجا ببینید.

امیدوارم از پیشنهادات غذایی راضی بوده باشید و با درست کردن این غذاها و دسرها سفره خود را رنگین کنید.

8- ژله

ژله معمولا بخش جدانا ناپذیر سفره افطاری است. مخصوصا اگر زیبا و خوشگل آن را تزیین کنید به سفره شما جلا می بخشد. برای همین من از ژله را که دوست دارید بخرید و به صورت ژله رولی یا ژله ویترینی در آورید.

ژله ویترینی با میوه های فصل درست می گردد و ویتامین های مورد احتیاج روزه داران را تامین می نماید. در هر دو ژله بستنی وانیلی استفاده می گردد.

این دسر بسیار سریع آماده شده و برای روزه داران عزیز سختی زیادی به همراه نخواهد داشت.

9- دسر دو رنگ

یکی از دسرهای خوب و خوشمزه که بیس بیشتر قنادی ها است دسر دو رنگ(دسر باواریا) است. این دسر خوشمزه را با مواد مختلفی میشه درست کرد.

خوشمزه ترین نوع این دسر شکلاتی وانیلی است. برای تهیه این دسر از زرده تخم مرغ، شکر، وانیل، شیر، پودر ژلاتین، خامه صبحانه و کاکائوی تیره استفاده می کنیم.

برای ابتدای کار برای آغاز کار پودر ژلاتین رو روی آب سرد پاشیده و با قاشق مخلوط کنید.

اجازه بدهید چند دقیقه بمونه تا حالت اسفنجی پیدا کند. ظرفی را با آب پر کنید و روی حرارت قرار بدهید تا آب به جوش بیاید.

ژلاتین رو روی حرارت بخار آب قرار بدهید بدون اینکه کف ظرف با آب تماس داشته باشد و اجازه بدهید بخار آب ژلاتین را حل نماید.

گاهی با قاشق هم بزنین وقتی ژلاتین کاملا حل و شفاف شد و حالت رقیق پیدا کرد از روی حرارت بردارید و کنار بذارین تا کمی از دما بیفتد.

برای ادامه طرز تهیه دسر دو رنگ اینجا کلیک کنید.

10- رنگینک با خرما و گردو:

این شیرینی اصیل برای جنوب کشور و در ماه رمضان خیلی درست می گردد. برای تهیه رنگینک از کره، آرد، پودر دارچین، پودر هل، گردو و پودر نارگیل و پسته برای تزین استفاده می نمایند.

بای تهیه رنگینک ابتدا کره را در ما هی تابه آب کنید. آرد الک شده را ه روغن در حال تفت مانند حلوا اضافه نموده و دایما هم می زنیم تا گلوله گلوله نگردد. داخل خرماهایی که می خواهیم استفاده کنیم، هسته آن ها را در می آوریم.

برای ادامه و مشاهده طرز تهیه رنگینک با خرما و گردو اینجا کلیک کنید.

11- نان رمضان تبریزی:

این نان یکی از نان های خوشمزه و سنتی تبریز است که طعمی شیرین دارد. برای تهیه این نان از موادی چون تخم مرغ، شکر، شیر، روغن مایع، خامه صبحانه و آرد و برای رومال کردن نان نیز از زرده تخم مرغ، شیر و زعفران استفاده خواهیم کرد.

ابتدا آب ولرم را داخل ظرفی بریزید، دمای آب ولرم باید حدود چهل درجه باشد تا خمیر مایه آغاز به فعالیت کند.

اگر دماسنج ندارید نوک انگشتتان را داخل آب بزنید باید گرمای آب رو کاملا حس کنید اما انگشتتون رو نسوزاند.

خمیر مایه را به آب ولرم اضافه کنید و به همراه یک قاشق شکر مخلوط کنید. (خمیر مایه از شکر تغذیه و آغاز به فعالیت می نماید. این یک قاشق شکر نقش تغذیه خمیر مایه رو دارد).

برای ادامه طرز تهیه نان رمضان تبریزی اینجا کلیک کنید.

12- گوش فیل

گوش فیل از دیگر شیرینی های محبوب ماه رمضان و سفره افطار است. گوش فیل معمولا خود را در کنار زولبیا و بامیه نشان می دهد.

  1. برای تهیه گوش فیل اول باید شربت اون رو آماده کنیم. برای تهیه شربت اول آب رو داخل ظرفی روی حرارت بالا قرار می دیم تا به جوش بیاد.
  2. وقتی قل زد،جوهر لیمو رو بهش اضافه می کنیم. با اضافه کردن جوهرلیمو آب کف می کنه و جوششی توی آب ایجاد می شه. بعد شکر رو داخل آب می ریزیم و بدون اینکه هم بزنیم اجازه می دیم دونه های شکر داخل آب حل بشه و شربت شفاف بشه. ادامه طرز تهیه گوش فیل را در این مقاله بخوانید.
منبع: اُکالا
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: aliporerahmati.ir شناسه مطلب: 1187

به "12 دسر برای افطاری؛ خوشمزه مناسب ماه رمضان" امتیاز دهید

1 کاربر به "12 دسر برای افطاری؛ خوشمزه مناسب ماه رمضان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 دسر برای افطاری؛ خوشمزه مناسب ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید